رواية تغريدتي ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

:انا موعدتكيش ب حاجه يتغريد
=مانا عارفه يعلي انا جاي اباركلكو ملوش لازمه الكلام دا دلوقتي انت خطبت وانا هتخطب قريب بردو
:هتتخطبي هتتخطبي لمين
=مفاجأه بقي انت وفاطمه معزومين طبعا هبعتلكو دعوه الفرح كمان مش الخطوبه قريب

 

وسلمت عليهم ومشيت
=الله يخربيت ابوكو كان لازم اتسحب من لساني يعني هتجوز مين دلوقتي يعني دا مفيش ضفدع حتي في حياتي والله مش مهم انا قلت قريب بس محددتش
ومشيت وهي بتكلم نفسها لحد ما وصلت البيت
=بسمه الحقيني بالله عليكي

 

~هببتي اي
=روحت قلتله اني هتجوز قريب
بسمه بصتلها وبان عليها اعراض الذبحه الصدريه

 

~انت عبيطه احنا مش قلنا هتعملي زي هيام وتفرسيه وخلاص يبت انتي يالهوي يالهويي
=اتكسفت ارقص قدام الكل والصراحه دا مش فرحه مجرد خطوبه انا عايزه يشوف اني مفيش اي حاجه فرقالي بجد وان هو الي خسران
~ما هو كدا كدا الي غلطان بس هنجبلك عريس منين دا انتي الي بطفشيهم

 

=يعم مكنوش كام عريس يعني فدايا بقي الاه
~انت هتفرسيني يبت انتي
وحدفتها بالمخده

 

~اتخمدي مش عايزه اسمع صوتك بجد
=علفكره انتي اخت مش جدعه

 

وناموا الاتنين وهما بيفكروا ازاي يقدروا يخلوا تغريد تجوز خلال فتره قصيره جدا
تاني يوم صحيت تغريد ونزلت الشغل وهي مكنتش فايقه اصلا ل اي حاجه ودخلت اجتماع تبع الشركه ومن هنا تبدأ حكايه تغريد بجد
كانت واقفه الورق جمب واحد من المستثمرين وكانت بتوريله كل الورق زي ما معظم الي معاعا في الاوضه بيعملو نفس الحاجه لحد ما خلصوا والاجتماع انتهي

 

_انتي شاطره جدا ي انسه تغريد اكيد الشركه هنا مش مقدره مجهوداتك
=لا طبعا انا بحب شغلي هنا جدا وبحب كل حاجه موجوده هنا

 

_يعني مش ممكن تغيري رأيك وتشتغلي عندي اسيستنت بالمرتب الي تطلبيه
=انا مش بشتغل عشان الفلوس بشكل عام بس لو الشغل هيبقي في تقدير احسن من هنا ممكن ساعتها افكر

 

_مكتب خاص بيكي لوحدك مرتب 10 الاف جنيه شغلك من 7 الصبح لحد 5 واحيانا ممكن تحضري معايا حفلات شركتي محتجالك جدا شغلك هيبتدي من عندي من البيت وبعدين نروح الشركه نحضر اي اجتماع ونشوف اي المواعيد وعل اساسها هتظبطي كل حاجه غير كل المناقصات وكل حاجه هتساعديني فيها

 

بكرا شغلك يبتدي اي رايك؟
=طب عل الاقل الحق استقيل
_استقالتك اتقدمت من ربع ساعه

 

بصتله تغريد بصدمه وهي مش فاهمه اي حاجه وكانت فاتحه بقها
_احمدي ربنا اني مفيش دبان كان زمانك زيك زي الصينين اشوفك بكرا الساعه 7 تشاو
تغريد فضلت باصه بذهول وروحت بسرعه

 

رواية عروسي الهاربه ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

=أين العروس قالها المأذون وهو ينظر لوالد العروس

÷روح يا علي نادي علي وتين عشان تيجي تمضي

*حاضر يا بابا

÷بعد اذنكوا هروح اشوف اتاخر ليه

في اوضة وتين

 

 

÷اييه يا علي كل دَ بتجيب وتين

÷عليي !! فين وتين وانت قاعد ليه كدا علي السرير وايه والورقه دِ

اتكلم علي بكسره وحزن وهو بيبص ل ابوه وماسك الورقه ف ايدوا

*وتين !! وتين هر”بت ، أختييي هربتت ياعالم هي فين ولا بتعمل اييه ، ادي اخرت عمايلك قولتلك بلاش تجبرها اهه هر”بت وسابتكلك الورقه دِ

 

 

مسك محمد الورقه من ابنو كان مكتوب فيها

“أنا أسفه يا بابا لكن أنت اللي اضطريتني أعمل كدا بعد ما كنت عاوز تب”يعني مقابل ثفقه تب”يع بنتك ، متتعبش نفسك وتدور عليا عشان مش هتلاقيني ومش هتشوف وشي بيقت حياتك ” وتين*

ابتسم علي بسخريه وقال

 

 

* بس عارف رغم ان هيحصل فضي”حه بس انت تستاهل ااه يا بابا تستاهل انك تب”يع بنتك عشان ثفقه واسهم شركه يبقا تستاهل اكتر من كداا كمان

ض”رب محمد ابنوا قلم وزعق

÷ما انت كنت معايا وكنت موافق وساكت

 

 

*كنت ساكت عشان مكنش في حل تااني كنت ساكت عشان انت كنت جابر عليا اني اسكت وارضخلك

÷طب و وهنعمل اي ف المصيبه دِ والناس ومراد باشا مش هيسكت ابداا

*مفيش قدامنا حل غير اننا نقول انها تعبانه وبعدين نحاول نقنع مراد اننا هنلاقيها

بعد كام ساعه كانو مشوا المعازيم

 

 

مراد بصوت كلوا وعيد وتهديد_خليك فاكر يا محمد بيه انك انت اللي جبتوا ل نفسك والثفقة اعتبرها اتلغت

اتكلم محمد بخوف

÷طب طب وانا ذنبي ايه يا مراد يا بني هي اللي هر”بت بس متخفش انا هدور عليها لو تحت الارض هجيبها

بصلوا مراد ب استخفاف_ههه ذنبك اي ذنبك انك مش قادر تحكم علي بنتك يا محمد باشاا

 

 

وسابوا وخرج

——————-

ف مكان اخر

-هوووف انا اتخنقت من النقاب دَ يا الاء

 

 

الاء وهي بتنزل النقاب علي وش وتين من تاني

=اييه اللي بتعمليه دَ يخرب بيتك هتفضحينا احنا ف مكان عام اكيد رجالة ابوكي وزعوا صورك في كل مكان دلوقتي وحتي مش هتعرفي تشتغلي في مكان عام

ردت ام الاء واللي بتعتبر وتين بنتها زي الاء

 

 

÷بصي يابنتي انا اعرف واحده شغاله خدامة في فيلا واحد كبير اووي كانو بيدوروا ع بنت تشتغل عندهم اي رأيك اكلمهالك لحد ما تظبطي امورك وورقك وتسافري برا مصر هاه موافقه

-خدااامه!!! قالت ف نفسها*ما انا مقداميش حل غير كدا لحد م اعرف اسافر*

-موافقه يا طنط

 

 

حضنتها الاء وهي بتبكي علي حال صاحبتها

=اهدي والله كل حاجه هتتحل بطلي عياط بقا يا توته

ابتسمت وتين

وفعلا مامت الاء كلمت الست دِ وراحتها ايمان

 

المنقبه جميع الفصول كامله من الاول اى الاخير

اقلع النقاب انت بتقول اي يا ياسر
ياسر بزعيق : يعني مراتي حلوه ليه متباهش بيها قدام صحابي
صابرين بخوف : انت بتقول اي طلقني
مسكها ياسر بقوه انتي فاكره نفسك مين يابت ده انا شاريكي من ابوكي بملايم وهو ما صدق يبيع ولما انا اعوز اطلق هطلق غير كده انسي ورماها

 

 

علي الارض بدون رحمه ولا شفقه : الشقه تكون بتلمع واجي الاقيكي محضره نفسك لجوزك مش ده من الضمن احترام الزوج والدين
وخرج بعد 5 دقايق قامت صابرين بدموع في عينها اخدت علي الحزن عيشها يومين حلوين بس وفوقها علي صدمه انه دي”وث بدأت ترتب الشقه بتعب وخلصت واخدت شاور واتوضت وبدأت تصلي وبكت في السجود كتير 💔 ودعت ربنا يرشدها للصالح وقامت لبست واستعدت لزوجها ك أي زوجه بتحترم

 

زوجها وقبله بتحب ربنا ومتقدرش تغضبه فضلت ساعه اتنين عرفت انه ممكن يتأخر قامت تحضر الغدا وجهزت اكل بانكسار ولكن ثقه بربنا وفعلت كل ما تشتهي الانفس ببراعه لقيت الجرس بيرن طلعت تشوف مين بصت من العين السحريه لقيت ياسر فتحت من غير ما تلبس اسدال وهيه ورا بابا الشقه وكانت صدمتها لما سمعته بيقولها اطلعي مفيش حد غريب لانه محدش اصلا بيجي عندهم خرجت بحرج مفكره مامته او اخته
اتصدمت اكتر لما لقيت راجل طويل عريض اتصدمت وتنحت بس فاقت من الصدمه لما سمعته بيقول

 

ياسر بقذ”اره : اي رأيك في البضاعه يا بيه
ياسر بقذ”اره : اي رأيك في البضاعه يا بيه
الشخص بصدمه وهو ينظر لها من فوق لتحت لشكلها المغري شعرها الطويييل لقدميها جسد”ها ضحك بخبث : اكيد في عمليات وحاجات اتعملت
ياسر بوقا”حه : جرب يا باشا

 

سمير بخبث: اجرب مجربش ليه وشد صابرين من شعرها بع”نف وسط صدمتها وقالت بصدمه وصراخ
ياسر ده انا مراتك
ياسر وهو يعد الفلوس الذي القاها سمير عليه بصدمه من كترها وطمع : متخفيش البيه هيبسطك زيي اتخليه انا يا قلبي وبعد ما يخلص هجيلك
ضربت صابرين سمير تحت الحزام وجريت قفلت الاوضه عليها

 

سمير بضحكه خبث وقال بداخله لا النوع ده جامد والقي علي ياسر الق”ذر رزمه من الاموال هات لي المفتاح
جاء له بالمفتاح وابعده عن الباب وفتح الباب ووجد ما صدمه لبست صابرين النقاب ومسكت المصحف بيد مرتعشه: ارجوك وحياه كتاب الله انا منتقبه وجوزي طلع دي”وث ارجوك وبدأت تقرا في ايات الله بدموع اقترب منها سمير وسط خوفها وارتعاش جسدها وشال النقاب ومسح دموعها وقال لها بقوه : تتجوزيني

صابرين بصدمه : اييييه سمير بضحكه خبث وقال بداخله لا النوع ده جامد والقي علي ياسر الق”ذر رزمه من الاموال هات لي المفتاح
جاء له بالمفتاح وابعده عن الباب وفتح الباب ووجد ما صدمه لبست صابرين النقاب ومسكت المصحف بيد مرتعشه: ارجوك وحياه كتاب الله انا منتقبه وجوزي طلع دي”وث ارجوك وبدأت تقرأ في ايات الله بدموع اقترب منها سمير وسط خوفها وارتعاش جسدها وشال النقاب ومسح دموعها وقال لها بقوه : تتجوزيني

 

صابرين بصدمه وعياط : ايييه ازاي انا متجوزه انت بتقول ايه وبعد التجربه دي هتجوز اصلا
سمير بقوه: هتخليعه
صابرين بخذلان وبكاء: منين وازاي هوه انا اقدر
قام سمير ببرود هسااعدك بشرط نتجوز عرفي وبعد ما ازهق منك اطلق وتاخدي قرشين

 

صابرين بضعف وبكاء: والله انا مش بدور علي فلوس انا بدور علي راجل يحميني ارجوك خليه رسمي وارجوك متعملش زيه
خرج بقوه بعد شد نقابها علي وشها وجاء بياسر المق”زز
لكي يكون امامها
سمير بقوه : هتخلعك هديك 100 الف

زين جميع الفصول كامله من الاول الى الاخير

انزل يا زين ماما تعبانه جدا .. وعايزة تشوفك قبل ما تموت …
رساله تلقاها زين على الواتس اب وهو فى الغربه من أخته الصغيرة بسنت …..
اعرفكم ب زين المصرى شاب وسيم مفتول العضلات قوى البنيه تحسبه فى الوهله الأولى أنه ممثل أمريكى يمتلك عيون خضراء وشعر اسود حريري يمتلك الملامح عن والدته …عمره 29 عام …يرفض فكرة الزواج ..ويعتبر الزواج ..عبارة عن سجن يضع الإنسان نفسه فيه باختياره ….خريج كلية

 

 

الطب..ويعمل طبيبا بإحدى المستشفيات فى ألمانيا .كما أنه يعمل دكتور جامعى بإحدى الجامعات الألمانية..معروف عنه الجديه والاهتمام بعمله …المرأة فى نظره …هى مجرد متاع لوقت الرغبه ليس أكثر ….والده رجل الأعمال محمد حسن المصرى …له العديد من شركات الاستيراد والتصدير فى مختلف الدول ..ولكن زين يمتلك شخصيه منفرده …قرر دراسه الطب والعمل به بعدا عن أعمال والده …
نرجع للروايه

 

 

زين وهو يشعر بغصه فى قلبه ..فهو يحب والدته جدا ويخاف عليها من أى مكروه ….اتصل بأخته بسنت ولكن الموبايل مغلق …اتصل على والدته …لا احد يرد …انقبض قلبه أكثر وقرر حجز اول طائرة للعودة إلى مصر …
اتصل على صديقه بالعمل حسام وايضا يشاركه فى نفس السكن ليخبره ما حدث …بقلم منال عباس
حسام : الف سلامه على طنط سمر …اطمن انت انا هظبط هنا شغلك
وربنا يطمنك عليها …والحمد لله ان احنا فى الإجازة الصيفية وشغلك فى الجامعه كدا مش هيتأخر ….

شكره زين واغلق الهاتف ..وتنهد تنهيده طويله …فقلبه مشغول على والدته ….
وتذكر اخر مكالمه له معها وهى تترجاه أن يعود إليها من أكثر من أسبوع
فلاش باااااااك
سمر : كدا يا زين ..هونت عليك اوووى كدا ..معقول ما اشوفش ابنى سنتين ورا بعض …جيبت القسوة دى منين …
زين : ابدا يا ست الكل ..شغلى هنا وكمان رساله الدكتوراه ….ولا انتى مش عايزة ابنك يحقق حلمه فى عالم الطب …

 

سمر : انت عارف نفسي اشوفك فى اعلى المراكز …بس دا ما يمنعش ..انى عايزة اشوفك وافرح بيك وافرح باولادك …
زين : يوووه يا ماما هنرجع للموضوع دا تانى …انا عايزك تشيلى فكره الزواج دى من دماغك …
سمر : بس يا زين دى سنه الحياة …
زين : عندك بسنت أهى قربت تخلص الجامعه وابقي جوزيها وافرحى باولادها…
سمر : يا حبيبي ..العمر ما بقاش فيه بقيه …وعايزة افرح بيكم….

 

عودة من الفلاش
نزلت دموع زين على خديه
زين فى نفسه : معقول دى أمنيتك فى الحياة يا ماما ..وانا بتصرف كدا ؟!
انا هنزل واعمل اللى نفسك فيه …بس خليكى منورة حياتنا …وأخذ العزم بالبحث عن اى عروس والزواج بها ارضاءا لوالدته ….
بعد مضى ساعات طويله من السفر

 

يصل زين الى مطار القاهرة
وبعد خروجه من المطار يحاول أن يستوقف تاكسي ونظرا لتأخر الوقت لم يجد اى تاكسي ..وقف كثيرا حتى وجد اخيرا تاكسي …ولكن تسبقه تلك الفتاة التى خرجت بسرعه من المطار
جريا إلى التاكسي وفتحت الباب كى تستقل ذلك التاكسي …
زين بحدة : انتى مجنونه …مش شايفه انى حجزته قبلك …

 

حوريه برفع أحد حاجبيها : الكلام دا ليا انا ؟! بقلم منال عباس
زين : هو فى غيرك … يلا وسعى ..انا واقف من بدرى …ثم الوقت اتأخر ..مش ناقص تأخير اكتر من كدا …
حوريه : طب لما انت شايف أن الوقت اتأخر …هل من الرجوله ..انك تسيب بنت فى انصاص الليالى …وتركب انت …
السائق بزهق : اخلصوا بقي عايز اروح للعيال ..وواحد فيكم يركب خلينى اخلص من الليله السودا دى ..
حوريه : انا اللى وقفتك الاول

 

زين : هديلك الف جنيه ..ويلا بقي
السائق بطمع : اتفضل يا باشا
حوريه : يا خسارة الرجالة ….حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
دخل زين السيارة …حيث قاد السائق التاكسي إلى حيث يسكن زين ….
فى قصر كبير أشبه بالقصور الملكيه

 

ينام جميع من به ….يبحث زين عن المفتاح فهو لا يريد أن يقلق اى احد منهم …كى تكون مفاجئه عودته لهم فى الصباح …..
يدخل ويمشي ببطئ حتى يصعد الى حجرته …..ويرمى بحقيبته فهو مجهد للغايه …يفك ازرار قميصه ويرميه أرضا …ويذهب إلى السرير ليغط فى نوم عميق ….
عند حوريه

 

بعد أن وقفت كثيرا وقدميها تؤلمها من كثرة الوقوف فهى تعمل بائعه بالاسواق الحرة بالمطار ….
واليوم قد عملت شيفت زيادة بدل من صديقتها ريماس …
ستوووووووووب
اعرفكم ب حوريه
حوريه فتاة جميله جدا منذ ولادتها

لماذا لا نأكل رأس الجمل ونـ.Dفنها بعد الـ.Zبح

سوف نستعرض معكم من خلال هذا المقال لماذا تدفن رأس الجمل بعد الذبح؟ من خلال موقعنا، تزداد عمليات البَحث يوما بعد يوم عن أسباب لدفن رأس الجمل بعد ذبحه ولماذا لم يتم أكله وهَلْ حرام تناوله رأسه حتي ان بعض المواقع والمنتديات خصصت جوائز مالية لمن يستطيع الأجابة على سؤال لماذا تدفن راس الجمل بعد الذبح وإجابة هذا السؤال سنتعرف عليها معا في السطور القادمة.

 

الجمل  الجمل هو حيوان من فصيلة الجمليات والذي يتميز عن غيره من الحيوانات بوجود كتلة دهنية على ظهره تسمى السنام.  الجمل يتميز بسرعته التي تصل إلى 65 كيلومتر في الساعة.  ولحم الجمل واحد من اللحوم المفضلة في الرجيم ولأصحاب أمراض الشرايين والقلب نظرا لأنه يحتوي على كمية قليلة من الدهون.  كما أن تناوله يحمي من الإصابة بأمراض القلب لأنه يحتوي علي الأحماض الدهنية غير المشبعة اقرأ ايضًا :  كيفية تكوين الجملة البسيطة في اللغة الانجليزية لماذا تدفن رأس الجمل بعد الذبح ؟ تداول بين الناس سواء على أرض الواقع أو على مواقع التواصل الاجتماعي أن الجمل هو الحيوان الوحيد الذي عند ذبحه يجب دفن رأسه.  الحقيقة أنه بعد الكثير من عمليات البَحث في المواقع الإسلامية والمواقع الخاصة بالفتاوى لم نجد أي قول أو عبارة أو حديث أو أي آية قرآنية تحرم تناول رأس الجمل وانه يجب دفنه بل على العكس تماما فقد أحل الله أكل الأنعام كما جاء في قوله سبحانه وتعالى ( وَالأَنْعَامَ خَلَقَهَا لَكُمْ فِيهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْكُلُون) {النحل:5}.  لذلك فإن الأقوال المنتشرة عن أنه لا يجوز بيع أو تناول رأس الجمل هي أقوال باطلة وليس لها أساس من الصحة.

واليكم باقي التفاصيل الاهم في الصفحة التالية

 

حماري بدون ذيل

 

في قديم الزمان ، كان هناك طحان فقير طيب القلب ، يحب عمل الخير وصنع المعروف ، وكان كل ما يملكه الطحان طاحونة ، يعمل فيها نهارًا وينام ليلًا ، وكان له حمارًا يحمل له الدقيق من مكان إلى آخر ، وفي إحدى الليالي ، جاءه رجل عجوز ، وقال له : اصنع لي معروفًا يا بني ، وأطعمني

 

واترك لي فراشك لأنام عليه ، ولا ټندم على معروفك حتى لو خسړت ذيل حمارك ، فأطعم الطحان الرجل العجوز ، وترك له فراشه لينام عليه ، ولكن ظل يفكر في كلامه الغامض ، وقال لنفسه : ليس عندي مشكلة في أن أطعمه من طعامي أو أن أترك له فراشي ، لكن ما حكاية خسارتي ذيل حماري؟وفي الصباح بحث الطحان عن العجوز ، فلم يجده ، فقال لنفسه : بات ورحل ، لا يهم ، لو كان يريد البقاء لبقى ، وبدأ الطحان عمله ، ثم ذهب ليطعم حماره ، فأذهله ما رآه : وجد الطحان حماره بدون ذيل

 

فقال بانزعاج : يا خبر ، ما هذا ؟ الحمار كان له ذيل بالليل ، أخذ الرجل العجوز ذيل حماري ، فهل هذا جزاء المعروف ؟ أطعمه من طعامي ، وأترك له فراشي فيأخذ ذيل حماري ، يا خسارتي ، يا خسارتي

 

وتمر الأيام ، وكان الطحان كلما نظر إلى الحمار ، ووجده بلا ذيل ، حزن ، وقال لنفسه : أهذا جزاء المعروف ؟ وفي ليلة من الليالي كان الطحان يسير بالقرب من قصر مهجور ، وتعب من السير، فجلس وبعد قليل ظهر له رجل غريب الشكل ، لا يعرف من أين جاء

 

وقال له : اطلب مني طلبًا يريحك طول الزمان أنفذه لك ، وأطلب منك طلبا تنفذه لي ، ولا يحق لك رفضه

 

ما رأيك ؟ صمت الطحان لحظة ، ثم قال : موافق ، أما طلبي فهو قدر من المال يريحني طول الزمان ، فقال الرجل الغريب : أتى لك بالمال الذي تريده في لمح البصر

 

وأتى الرجل الغريب للطحان بالمال الكثير في لمح البصر ، وقال له : ها قد أتى دوري لأطلب منك ما أريد : سوف آخذك إلى مكان بعيد ليس في الدنيا ، ولم تسمع عنه ، ولم تره من قبل ، لن تستطيع العودة منه أبدًا

 

صمت الطحان ، وقال لنفسه : المال معي الآن ، فهل أترك الدنيا ، ولا أعود إليها ثانية ؟ ، ما فائدة كل هذا المال إذن ؟ ، أخذ الطحان يفكر في مخرج من هذه المشكلة ، ثم طرأت له حيلة تخلصه من هذا المأزق

 

فقال للرجل الغريب : المال معي ، وسأفعل ما تريد ، سأذهب معك حيث تشاء ، ولكن اتركني أنظر إلى الدنيا

 

رواية العدالة (كما تدين تدان) ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أدخلي يا حبيبتي إيه الي جابك في الوقت ده
شهد: ولا حاجة يا سيادة اللواء كنت جاية أتطمن عليك
بشك: اممم

شهد بحمحمة: احم وجاية أطلب منك خدمة
بإبتسامة: في وحدة تطلب خدمة من أبوها؟ الجميل يأمر وأنا عنيا ليكي
شهد بإبتسامة: ربنا ما يحرمني منك يا حبيب قلبي، أنا لما كنت جيالك قابلت ولد حاوالي 10او11 سنة في الطريق كان هربان من كام واحد بيجرو وراه و هو جري إستخبى في عربيتي

أبوها بقلق: عملك حاجة؟
شهد: متقلقش معمليش حاجة بقولك ولد صغير
بس لما قربو الرجالة الي وراه من عربيتي سألوني لو شفته عرفت إن واحد منهم صيدلي الولد دخل عنده وسر،ق منه شوية أدوية

أبوها بتحفز: أكيد أخد من الحاجات الي بيتـ.ـعاطاها
شهد بتساؤل: إيه يا سيادة اللواء من إمتى و إنت متسرع في حكمك على الناس؟ لا مخدش مخدات دول كانو أدوية سكر و قلب
أبوها: وبعدين إخلصي ورايا شغل

طرق حقيقية لكسب المال من الانترنت (مجربة ومضمونة مع الشرح) بدون ماتدفع مليم

جمعت لك ف الرابط دا منتجات كل الافليتات كل منتج بسعره وعمولته ورابط الافلييت اللى بيوفره . يعنى تقدر تقارن نفس المنتج من اكتر من متجر وتعرف تفاصيله قبل ما تشتغل عليه تسويق بالعمولة. موجود مئات المنتجات وهنوصلهم للالاف خلال الايام لى جاية
يمكنك التسويق على شبكة تجار كوم التى تضم أكثر من أفلييت في عدة دول.
المنتجات على الرابط التالي:
https://toggaar.com/toggaar-public-pr…
الافلييتات على الرابط التالي:

المعرض العام لتجار كوم


دليل المسوق
https://toggaar.com/docs/affiliate-gu…
شرح لوحة تحكم المسوق

كيف تربح او تكسب الاموال اونلاين – أحداث وحقائق
ربح المال من الأنترنت، أصبح بحث الكثير من الناس من مستخدمى الانترنت عن طرق الربح من الأنترنت، و البعض منهم يتسأل هل الربح من الأنترنت حقيقي أم كذب؟ لقد أصبح العالم اليوم فى تقدم خصوصآ فى مجال الشبكة العنكبوتية و تطور الأنظمة و الآلة له دور كبير فى ذلك أيضا، بإستخدام أكبر الشركات العاملة بالشبكة العنكبوتية و الاشهر على الاطلاق ” Google ” الذكاء الاصطناعى فى محرك البحث الأشهر فى العالم الخاص بها.
و للإجابة على هل الربح من الأنترنت حقيقة أم كذب؟ يمكننى الرد على هذا السؤال بكل بساطة ربح المال من الأنترنت يمكنك من جني المال و أنت فالمنزل الان أصبحت العولمة هي من تحكم العالم فالعالم أصبح كالقرية الصغيرة مرتبط ببعضه البعض يمكنك التواصل مع أي شخص مهما كان يبعد عنك آلاف الكيلو مترات بالصوت و الصورة من خلال الأنترنت. فكان الوصول إلى أكثر من 90% من سكان العالم مستخدم للأنترنت، هدفا للشركات المعلنة للوصول إلى شريحة مستهدفة من المستخدمين عبر مواقع معلني المحتوى و التي تعرض الأعلانات الخاصة بالمستخدمين بنظام الأعلانات المطابقة للمحتوى التى تعرض الأعلان عليه، وبذلك تنجح الشركات المعلنة فى الوصول إلى الشريحة المستهدفة من العملاء بكل سهولة، و من أشهر المواقع الخاصة بمعنى المحتوى هو “Google Adsense ” و هو خاص بشركة جوجل و التى تمتلكه و تقوم على تطويره.

الطرق باختصار:

1- العمل مع المواقع:
هنال العديد من المواقع التي تدفع لك المال مقابل بعض الخدمات مثل عمل استبيانات او تقيم المنتجات وغيرها من الامور البسيطة بحيث تعد وسيلة سهلة لكسب بعض المال وبالطبع هذا لن يجعل منك ثريا لكنه كفيل في وضع بعض الدولارات في جيبك
2- الكتابة المستقلة:
الكتابة المستقلة او الصحفي المستقل من اشهر الطرق لكسب مال وفير من الانترنت ، الكتاب المحترفون يستطيعون كسب نصف دولار لكل كلمة في المقالة
وبالطبع ليس كل الكتاب محتريفين لذى عليك صقل مهاراتك في اللغة الانكليزية وتعزيز قدراتك في فن الكتاية و يتراوح الدفع على التقارير المكتوبة من 50 الى اكثر من 1000 دولار بمتوسط 1000 كلمة في المقالة الواحد
3- البيع عن طريق الانترنت:
في الاونة الاخيرة انتشرت العديد من المواقع التي تقدم خدمة البيع والشراء عن طريق الانترنت ولكن هنال بعض من الناس الذين لايعلمون كيف يتم ذلك والخطوات بسيطة:
عليك اولا ان تنشأ حساب على الباي بال ، ان تضع صور جيدة للمنتج، ان تكون صادق، وتقدم تجارة جيدة
4- انشاء المواقع والمدونات والقنوات المرئية:
من اكثر الطرق شيوعا لكسب المال من الانترنت لدى عامة البشر هو انشاء المواقع او المدونات او حتى رفع مقاطع الفيديو على اليوتيوب وغيرها من المواقع التي تقدم الخدمة المرئية
ولكن يبقى السؤال كيف اكسب المال من ذلك؟
5- الطريقة الخامسة والاخيرة : شركات العمل في المنزل
واخيرا حالم الكثيرين لكسب الاموال وهو جالس في المنزل اصبح واقع
هنال العديد من الشركات التي توظف الاشخاص للعمل لديها من خلال منزلك كذلك تتيح اختار وقت العمل الذي يناسبك

كيف تربح 18000 شهرياً من التجارة الالكترونية بدون رأس مال وبإستعمال الذكاء الصناعي

سأشارككم طريقة خاصة تمكنني من تحقيق 18 ألف دولار شهريا من التجارة الالكترونية عبر بيع منتج واحد فقط يوميا، وبدون رأس مال. لكن كيف؟
في هذا الفيديو اشرح لك كل شي خطوة بخطوة وأبين حتى أسماء الموردين وأقدم لك كتيب الكتروني مجاني فيه الأسواق المتخصصة والنيتشات والمنتجات وعمليات البحث
وأشرح أيضا عن اسلوب خاص في الدروبشيبينج يختلف عن الأسلوب العادي، يبعدك عن المنافسة وتحصل فيه على موافقة المورد تأكد أن تتابع الفيديو للآخر وتشاركه مع اصحابك

رابط الخزنة المصغرة للينكات السريعة التي في الفيديو
https://vault.taplink.ws/

رابط الخزنة الاساسي
https://www.eliekhudari.com/vault

00:00 مقدمة
00:19 شرح نموذج التجارة الالكترونية الخاص
01:09 أمثلة عن المنتجات المرتفعة الثمن
01:24 6 خطوات لبداية التجارة الالكترونية بنظام دروبشيبينغ خاص
01:30 النيتش المناسب عبر الذكاء الصناعي
03:16 العميل المثالي المستهدف عبر الذكاء الصناعي
04:28 المنتجات الغالية المناسبة للدروبشيبينج واسماء الموردين
05:58 اختيار منصة التجارة الالكترونية
07:05 جذب العملاء عبر التسويق عبر الذكاء الصناعي
09:27 ايجابيات الدروبشيبنغ للمنتجات الغالية
10:10 سلبيات الدروبشيبنغ للمنتجات الغالية
11:30 4 نصائح عن تجربة خاصة لتجهيز متجر دروبشيبينغ للمنتجات المرتفعة الثمن
13:43 دليل الكتروني بالمجالات الخاصة بالدروبشيبنج للمنتجات الغالية مع امثلة عن بعض المنتجات والبحث الشهري عليها
14:04 خاتمة الفيديو

هدفي هو مساعدتكم لتصنعوا مستقبلكم المالي وتساعدوا بدوركم الآخرين


يمكنك التواصل مع ايلي على
https://www.eliekhudari.com/

قصة انت كاملة بقلم هاجر

بكتم عياطى بالعاڤيه واحشنى اوووى بقالي شهر مش عارفه اصدق اللى حصل صحيت من النوم لاقيته خاطب صاحبتى !!
لا ومش اى واحده لا صاحبة طفولتى !كنا ف حضانه واحده وديسك واحد .. كنا بنقسم السندوتشات سوا كانت بتصالحنا ع بعض ههه وهو !!
كان ابن الجيران پحبه من وانا 10 سنين من اول ما بنوا پيتهم قدامنا
كان بيقولى انه هيبقي سندى ف اى وقت .. وعمره ما هيسبنى
كان باين انه بيحبنى اوووى ..

وكان بيحلف ب ده ..ماهو عارف ان بابا بيتعب كتير وانا معنديش اخوات يسندونى ..كان يحاول ع قد ما يقدر يطمنى ف وقت خۏفى ع بابا انا مش عارفه انا ژعلانه عليها هىولا عليه هو !!

ولا عليهم هما الاتنين طپ هى انا كنت بحكيلها كل حاجه معنديش اخوات والله كنت بقول لاى حد دى اختى .. كنت باخدها معانا ف خروجتنا ف خطوبتى انا وهو كل مره ..كنت بحكى عنها كتير ..

كنا بنختار كل حاجه سوا كان رايها مهم عندى اوى كنت بثق فيها اكتر من نفسي ..مين دلوقتى بقي هيسمعنى غيرها مين هيختار معايا ..
هى كمان وحشانى ..

طپ مين هقسم معاه السندوتشات يارب والله قلبي وجعنى اوووى .. حاسھ انى مش عارفه اتنفس براحه زى الاول انا عارفه يارب ان بقالى 30 يوم بالظبط من ساعه اللي حصل وانا بحكيلك نفس الحاجه كل يوم
بس انا مش قادره استحمل .. هون عليا بعوضك يااارب ..

شيلت سجادة الصلاه وخړجت اقعد مع ماما ..لاقيت الباب پيخبط ..
فتحت الباب لاقيت طنط مامته معرفتش اقولها ايه ..!
قالتلى ايه مش هاتدخلينى ي نسمه قولتلها لا ي طنط ادخلى طبعا
اول ما ډخلت وقفت ع الباب و قالتلى .. انا اسفه ي بنتى ع اللى حصل
قولتلها لا ي طنط مڤيش حاجه وحضرتك معملتيش حاجه
قالتلى والله انا ما كنت هتمنى واحده احسن منك لابنى ..

بس هو مالهوش ف الطيب نصيب پصى ي بنتى ابنى هيعمل كتب الكتاب انهارده ..وانا عايزاكى متكسفنيش وتيجى ..قولتلها ان شاء الله ي طنط ..
وراحت ماشيه ..

روحت لماما وقالتلى مين اللى جه قعدت وحكتلها قالتلى وانتى هتروحى
دموعى اتجمعت ف عينى ف الوقت ده ..قولتلها مش عارفه ي ماما ..
انا حاسھ انى مکسۏره من اللي هما عملوا فيا اهم اتنين عندى ي ماما اكتر ناس اذتنى .. انا مكنتش متوقعه منهم ده ي ماما بس والله ف حاجه جوايه مش مخليانى اعرف اكرهم ..

انا عايزاهم يبقوا مبسوطين فعلا بس قلبي وجعنى اوى ..فاكره ي ماما لما خطبنى ..مش قالى قدامكم كلكم ان عمره ما هيسبنى !
بس هو سبنى .. وانا كنت صدقت هو كان بيطلب منى كتير مجبهاش معانا ..
بس انا مكنتش بوافق !!

وكنت بقوله دى اهم حاجه عندى ماما انا هروح پكره كتب الكتاب .. بس تعالي معايا جه تانى يوم ولبست فستان طويل پحبه اوى وماما خدتنى ونزلنا روحت ۏهما بيقولوا بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم ف خير…