قصة احببت شـBـــح كاملة

ـ هو ده البيت اللى هنسكن فيه يا امى قولتهاا وانا باصة ع البيت باستغراب.

= الام بحزن: ايوا يبنتى هو ده

ـ بس حاسة انى مش مستريحة فيه خالص فيه حاجة غريبة

=الامبحزن اكبر: ده طبيعى يا سما يا حبيبتى عشان لسة جديد عليكى فطبيعى تحسى بكده يبنتى واحنا مش قدمنا حل غير بعد ما عمك خد مننا كل حاجة بعد ابوكى الله يرحموا استحملى يا حبيبتى لحد ما ربنا يحلهاا ونقدر ناخد حقنا

 

ـ انشاء الله هيرجع حقنا يا امى

طبعا دخلت وانا بحاول اقنع نفسى بكلامهاا بس مكنتش مرتاحة برضوا

(انا سما عندى 19 سنة بشرتى خمرية وعيونى عسلى شعرى اسود سواد الليل وطويل فى كلية تجارة وديه امى نرمين عندهاا 40 سنة بعض لحد كبير نفس البشرة والشعر لكن عيوانها لونهم بنى وملاحمها وجهها جميلة جين نعيش هنا بعد ما عمى اخد حقنا ف الورث بالخداع بعد بابا الله يرحموا)

 

داخلنا البيت وكان شبه مهجور تراب ف كل حته والنور مقطوع لاننا ف مكان شعبى بس الاثاث اللى فيه كان قديم بس جميل ومساحة البيت كبيرة انا استغربت انوا بيت كبير ذى ده يتاجر بسعر قليل كده بس ماما قالتلى متكبريش الموضوع وكويس ان ف ظروفنا ديه نلاقى بيت بالسعر

 

دخلت الاواض كلهاا بس فيه اوضة من الاواض لفتيت انتابهى دخلتها بس حاسيت بحركة غريبة ورايا اول مادخلت طنشت وكملت فورجة ع الاوضة كانت مليان تراب طبعاا بس كانت شبه جميلة باثاثها اللى على التراث القديم ولفت انتباهى صورة متعلقة لشاب وسيم جداا بالابيض والاسود باين عليها من السبعينات لسة هقرب المسهاا حاسة فجاة بحركة ورايا لفيت ملقتش حاجة والنور جيه

ولقيت ماما بتندها عليااا

 

البقرة الحزينه

 

في أحد الأيام مرضت البقرة وتوقفت عن منح الحليب ، كانت تعتقد أنها لن تتعافى أبدًا ، قرر صاحب البقرة أن يخرجها من منزله ، فحزنت وفكرت أن مالكها لا يحتاج إليها الآن ، ولن أعود إليه أبدًا ، قررت البقرة أن تهرب

 

في الطريق سقطت البقرة مغشيًا عليها من الجوع ، وكان هناك في الجوار فلاح طيب القلب حين رأى البقرة قرر أن يساعدها ، فأخذها إلى منزله ، بعد عدة أيام بدأت البقرة تتحسن ، فكر الفلاح الطيب مع نفسه وبدأ يفكر من قد يكون مالك هذه البقرة ؟ ، لم يتمكن من إيجاد مالك البقرة ، قريبًا أنجبت البقرة عجل صغير ، وبدأت تدر الحليب مرة أخرى ، كان الفلاح الطيب يطعمها جيدًا ويعتني بها وبطفلها أيضًا

 

وكان الفلاح يبيع حليب البقرة وأصبح رجل ثري ، وكان الجميع يريد أن يشتري الحليب منه ، وبدأت البقرة تشتهر سريعًا ، سمع مالك البقرة عنها وقرر أن يذهب لشراء الحليب هو أيضًا ، حين وصل مالك البقرة إلى منزل الفلاح الطيب وجد أن البقرة هي بقرته بالفعل ، فقال للفلاح الطيب هذه البقرة ملكي ، لكن الفلاح رفض أن يعيد له البقرة

 

حينها صړخ مالك البقرة في ڠضب سوف أذهب لحاكم المدينة وأجعله يجلب لي البقرة ، وفي اليوم التالي وصل إلى الحاكم الذي سمع القصة كلها ، وعلى الفور قرر أن يجمع المجلس الاستشاري للمدينة للمناقشة في الأمر

 

كان جميع الناس يريدون أن يعرفوا الحكم في القضية ، وجاء الحكم مفاجئ للجميع ، حيث أن الحكم كان أن تقرر البقرة بنفسها مالكها الذي تريد أن تبقى معه ، وقف المالك والفلاح كلًا منهما في اتجاه ووقفت البقرة بينهم ، وتوج حاكم المدينة إلى البقرة وسألها عمن تريد أن تعيش معه ؟ ، ابتعدت البقرة عن المالك واقتربت من الفلاح الطيب ، وبدأت تلعق يده في حب ، فكانت البقرة تعلم الفرق بين مالكها القديم وبين الفلاح

 

فقد كان مالكها القديم أناني لم يهتم بها ، على عكس الفلاح الطيب الذي عاملها بلطف واهتم بها وبطفلها ، حينها قرر حاكم المدينة أن يسلم البقرة لمالكها الحقيقي الفلاح الطيب

 

العبرة من القصة :أن تكون طيب القلب ولطيف وكريم ، بالطبع سينعكس عليك الأمر خيرًا ، ويعوضك الله عن كل شيء صعب مررت به ، أما إن كنت غليظ أناني لا تهتم سوى بنفسك فستخسر كل الأشياء الجميلة في حياتك

 

تحياتى

قصة عبدالهادى الهنداوي

 

 

 

 

عبد الهادي الهنداوي ” هذا |لرجـ، ،ـل كان متزوجا من |لنـــШــــ|ء اثنين الأولى اسمها زينب “الثانية اسمها جميلة ”

 

ولكن كان يحب زgجته الثانية كثيرا

 

كلما مرت الايام كلما ذات عشقا لها

 

ولكن لم يبقي الحال كما هوا عـLــيه

 

ففي يــgم من الايام كان عبد الهادي في العمل

 

وقد إتصل به أحد أقاربه كي يخبره أن زgجته

 

“جميلة” تحتضر 😢

 

 

 

أهمل عبد الهادي العمل وذهب اليها مسرعا

 

فوجدها عـLـي فيراش المoت Gقف أمامها مصدوما

 

وهي تلفظ أنفسها الأخيرة فقالت له اعدني

 

انك لاء تجفيني بعد مoتي

 

فــ|قت عليها فقال هذا وعد عليا..

 

فافاضت رgحهـ| الي الله 😢😢

 

 

 

عبد الهادي ⊂ـــزن ⊂ـــزن شديد عـLـي فراقها

 

فأخذ وعد عـLـي نفسه ان يذهب كل صباح الي زيارتها

 

في قـ، ،ـبرهـ| كل يوم..

 

 

 

 

 

وفي اليوم الثاني من دفـ، ،ـنها ذهب بكرا مع طلوع الشمس

 

الي قـ، ،ـبرهـ| وكانت المدافن في منطقة زراعية

 

شبه خالية من السكان وكانت تبـcـد عن قرية عبد الهادي

 

مسيرة أربعة ساعات سير عـLـي الأقدام

 

 

 

 

 

فلما وصل الي قـ، ،ـبرهـ| كانت |لصـ⊂oــة الشديدة عـLـي قلبه😱😱

 

 

 

إذ وجدها خارج قـ، ،ـبرهـ| والقبر منبوش عليها 😱😱

 

Gقف Oـذهـgل يتسئل فيه نفسه من الذي فعل هذا

 

ومن يجرئ عـLـي ان يفعل هذا حـ,ب حـ,ب شديد 😠

 

وقد أعاد دفـ، ،ـنها ثانيا وتوجه الي قريته يـ⊂ــoــل الخبر

 

الي اهله..

 

 

 

وفي اليوم الثاني ذهب لزيارتها مجددا

 

فلما وصل الي قـ، ،ـبرهـ| وجده منبوش وجثت زgجته

 

Oـقطـgـcـة الساق 😱 Gقف وجه محمر لاء يعلم من فعل هذا

 

ثم اقسم عـLـي نفسه ليقتص من من فعل هذا

 

ويشرب من ⊂oــه ويأكل من كبده

 

عزم ان يبيت عـLـي |لـoـقـ|بر الليل كله ….

 

 

 

للمتابعة اختار متابعة القراءة **

 

قصة انا وبنت خالتي كاملة هتعجبكم اوي

 

قصه حقيقيه الجزء الأول

 

/كان في ولد وبنت خالتو

 

كانو الاتنين في سن بعض عندهم 18 سنةالولد اسمه محمد والبنت اسراءكان محمد عندو ش،ـهوة من ناحية اسراء

 

لأنها كانت جميله جدا وهي كانت بتحبو اووويوفي يوم عيد ميلاد محمد جات اسراء البيت اول واحد

 

هومحمد كان لوحدهوعارف أن أهلهم هيتاخرو برةقالها: تعالى نلعب زي زمان عريس وعروسة راحت ضاحكة وقالتله احنا كنا صغير

 

ينبس عشان بتحبه سلمتلو نفسها قلڠ هدومه وقلعها وبدأ يحسس على جسمها وهي ساكتة وشرفها ضاع

 

نضفو كل حاجة مكانه

 

موبعد ما أهلهم رجعو وعملوا العيد ميلاد

 

تاني يوم كلمت محمد قالتله انت لازم تتجوزني قالها حد قالك سيبيلي نفسك قالتله انا بنت خالتك معقول هتبعنيقالها دة انتى بعتي نفسك وشرفك مش عايزاني انا ابيعك

 

راحت هربانة من البيت وراحت مكان لايعرفو احد وكانها تعرف المكان ده منذو سنوات وبعد فتره محمد رن عليها وقالها انا عايز منك

 

lلام طبعا حاسه ببنتها انها مكسوره من حاجه بس عدت الموضوع

 

بمزاجها

 

 

اسراء عده عليها ايام كتير وهي عايشه في عذـ،ـاب وفي الاخر بعد تفكير كتير عشان ماتتفضحش قررت تنتحر بس بردو الانتحار مش سهل””””علي اي حد وكانت في كل ليله بتفكر نتتحر

 

ازايبس كانت متردده لانها ھټموت كافره لو انتحرتلحد ما جه اليوم اللي قررت تنتحر في ..وفي ليله ومامتها وباباها نايمين جابت اسراء موس

 

دخلت الحمام وقفت وبصت في المرايه علي نفسها

 

كان وشها شاحب جدا وتحت عنيها اسود من كتر الحزن والعياط

 

نفسها صعبت عليها وانھارت من العياط

 

وفي لحظه مسحت دموعها وقعدت علي الارض في الحمام

 

ومسكت الموس وعورت شريين ايديهاومجرد انها شافت الډم خارج من ايديها بغذاره

 

خافت جدا وبدات انفاسها تعلي وانھارت

 

وراحت مصوته بصوت عالي وفقدت الوعيالام والاب ومحمد ومامت محمد في المستشفى

 

واسراء في غرفة العمليات ولما العمليه خلصت

 

مامت اسراء وباباها ومامت محمد دخلو يطمنو علي اسراء

 

محمد شاف الدكتور خارج من غرفة العمليات

 

جري وراه بسرعه وقالو هو في اي يادكتور ايه حصلها

 

الدكتور: هي البت دي عبيطه هي ازاي تعمل كدا في نفسها

 

محمد: ليه يادكتور هي عملت ايه

 

الدكتور: عورت نفسها ونذفت ډم كتيرودا غلط علي الجنين اللي في بطنهاهي مش عارفه ان هي حامل ولا ايه

 

والتهور اللي هي بتعملو دا غلط علي اللي في بطنهاانا لازم اكلم باباها وماماتها عشان يعقلوها شويه

 

محمد اتصدم لما سمع الكلام دا من الدكتور محمد قال لا لا يادكتور ماتقولهمش حاجه لان دي مراتي وانا عايز اعملها مفجأه لحماتي وحمايهالام والاب لقيو محمد واقف مع الدكتورالام ايه يادكتور طمني علي بنتي هي حالتها ايه دلوقتيالدكتور بص لمحمد جامد وقال لا هي مافيهاش حاجه

 

هي تاخد بس الدوه اللي انا هاكتبلكم عليه داو

 

تغير علي الچړح دا مره في اليومفاقت اسراء لقيت نفسها في المستشفى

 

اسراء من جواها فرحت انها مامتتش لانها هاتكون مېته كافرهبس بردو هي لسه في مشكلتها ومشكلتها لسه ماتحلتش

 

لقيت مامتها وباباها وخالتها ومحمد قعدينالام ايه يابنتي اللي انتي عملتي في نفسك دا ليه يابنتي بتعملي فينا كدااسرء :____ مش بتردالام يابنتي كلميني وماتغلبينيش معاكي قوليلي هو في حد مزعلك ولا حاجه عشان تعملي في نفسك كدااسراء___ مش بتردوبعد صمت طويل من الجميع

 

اسراء وماماتها وباباها روحو البيت ومحمد ومامتو روح

 

واسراء دخلت قوضتها ونامت من غير ماتتناقش مع حد .”الساعه 4:34 الفجر اذن

 

اسراء صحيت اتوضت وصلت ودعت ربنا بكل اللي في قلبها وقرأت قرآن”الساعه 5:10 تليفون اسراء رناسراء شافت لقيت محمد هو اللي بيرنو

 

بعد تفكير كتير ردت

 

اسراء: الو( برهفة ومستنيا الامل يرجعلها تاني)بعد اللي حصلها فجأه…

 

قصه كان شاب يتيم الأب يعمل مساعداً مع زوج خالته كامله بقلم سمير شريف القناوص

 

#للكاتب_سمير_الشـــريــف_القناوص

(قصة” )

 

القــــــصة 👇⛓️

كان شاب يتيم الأب يعمل مساعداً مع زوج خالته ، في شغل صيانة الٳكترونيات المنزلية ، وكان زوج خالته رجل عصبي وقاسې القلب وعديم الرحمة ، ولكن قسۏة الظروف، ولقمة العيش أجبرته على البقاء تحت القهر والٳساة الذي كان يحصل عليها من زوج خالته ؟

 

لقد كان يعمل الشاب وسيم مع زوج خالته بمقابل وجبة الطعام ، لأنه كان يعيش في منزل خالته مع أمه وأخته ،بعد أن قام صاحب المنزل بطردهم الى الشارع بسبب لم يدفعوا ثمن الٳجارات المتراكمة لفترة طويلة ، فأضطر الى اللجوء لبيت خالته ..ولكن أشطرت عليهم الزوج أن أرادوا العيش في منزله.

 

 

أن يكون الشاب يعمل معه في المحل بمقابل ثمن الطعام والغذاء والأم وأبنتها يعملون في تنظيف البيت وغيره مقابل السكن ؟

لم يكن يوجد لديهم أي خيار أخر سوى أن يوافقون على شروطة الظالمة من أجل لا يصبحون مشردون في الشوارع ؟

 

عاش الشاب وسيم وأسرته المظلومة في منزل خالتة .تحت الحزن والعناء. ..

لقد كان زوج خالته مهندس مشهور وذو سمعة عالية في الأسواق وكان محله شديد الأزدحام والحركة في العمل ..حيث كان يمنع الزوج الشاب وسيم أن يتعلم المهنة ..وكان يوكله في أعمال بعيده عن الهندسة. مثل يطلب منه أن يقوم بتنظيف المحل وترتيب القطع. والتعامل مع الزبائن وغيرها من الأمور البعيده عن المهنه.

 

 

خوفاً منه أن يتعلم المهنة ويصبح منافساً له .. حيث كان وسيم شاب شديد الذكاء وذو عقل كبير ومتحذق ؟

وذات مرة عاد وسيم الى المنزل ،فوجد أمة تبكي فسألها عن السبب. ولكن لم تخبره عن ما سبب بكاءها ، ففهم أن سبب بكاءها هي خالته. فقد تكون ألقت كلاماً جارحاً على أمه او قد تكون ذكرتها بأنها تعمل في المنزل بمقابل السكن ،

 

فشعر وسيم بالحزن والألم على ما يحصل معه ومع أسرته ..وقرر أن يتعلم المهنه بأي طريقة ..

كان يجمع القطع الخربانه اللتي تم أستبدالها وكان يحفظ في رأسه مشكلة العطل في الأجهزة وثم يراقب زوج خالته .وكان ينظر ٳليه عندما يقوم بتبديل القطعة العطلانه ويضع قطعة جديدة.

 

قمر الجبل

رواية قمر الجبل ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

 

حرام عليكم انا مالي بيها هي اللي اختارت تعمل كده انا ايه ذنبي
الاب..يضربها بلقلم انا قولت كلمتي خلاص العريس هياجي وتتجوزي يعني هتتجوزه انت سامه
قمر…بس انا
الاب.غوري البسي حاجه كويسه من هدوم أختك يلا غوري وعلي الله تقولي لا انا هطين عشتك انتي وامك يلا

 

الام..تمسك قمر وتدخل بيها الاوضه وهي تبكي حقك علياانا عارفه ان سما هيا اللي عملت كده بس هقولك ايه غير منها لله
قمر بسرعه..لا يا امي ما تقوليش كده دي برضو اختي الصغيره
الام..تضم قمر وتبكي علي حال بتها

 

انت مجنون ايه اللي انت هتعمل ده انت عارف بتعمل ايه
يصرح بعلو صوته اه عارفه ومتاكده من كده انت تسكت خالص مش عايز اسمع صوتك ويخرج من المكان وهو متعصب جدا
قمر…تبكي

 

سما..هههههه انتي اللي هتلبسي في العريس مش كده
قمر…انتي ليه بتعمل كده فيه ده انا اختك اللي تعبت علي شانك وحرمت نفسي من اي حاجه علي شان انتي تكونت مبسوطه حرام عليكي
سمر..تجلس علي كرسي وتنظرالي نفسها في المرايه وتمسك قزازه المنكير وتضع علي يدها اه القصه الخمضانه عرفها بتاعت الاخت الكبيره المضحيه علي شان اختها تعيشي تحبي اكمل ليكي بقيت القصه

 

قمر..تمسح دموعي وتقول بقهر ممكن فستان من عندك
سمر…سوري مش بدي لبسي لحد وتنظر الي يدها مره اخره

قمر…تسلميي يا قلبي
وتذهب الي غرفتها وتخرج فستان قديم جدا
وتصمه الي صدرها وتبكي

 

في مكان اخر
يعني ايه مش هتاجي انهارده هو لعب عيال مش قولنا عندينا شغل كتير وهو هو لعب عيال تفضل تقول محتاجه شفل وبعدين ما تجيش
انا اسفة يا فندم بس النهارده في عريس متقدم ليها وهي قالت من بكره هتكون هنا
يدوس علي يده بغضب عريس
تمام يلا علي شغلك

 

تحرج بخوف من لهجه صوته العاليه
وهو يرمي جميع الاعراض علي الارض لا مستحيل اسيبها مستحيل ويخرج بسرعه

 

حسن… افهمي يا سما انا بحبك ومستحيل اتخلي عنك انتي فاهمه
سما.. لا انا بقا مش بحبك وهتجوز جاسر الدكتور هو بيحبني وهيعيشني عيشه احلى من اللي انت بتقول لي عليها على الاقل انت بتاخد مصروفك لسه من ابوك انا عايز اطلع من الفقر ده واسافر واشوف حياتي واشوف العالم على الاقل جاسر هيلففني العالم كله

 

حسن وهو يهز في كتفها بغضب يعني ايه يعني انت عايزه الفلوس وبس ما يهمكيش الحب اللي بينا اللي انا بحبك اكتر من ثلاث سنين يا سما جاي دلوقتي جاي دلوقتي تقولي لي انك مش بتحبيني والكلام والعهود وكل حاجه عشناها مع بعض وذكرياتنا دي كلها هانت عليك
سما… ترمي يده بعيد عنها ابعد عني بقى يا حسن ابعد عني والحب والاحاسيس والغرام ده كله كده ما فيش حاجه من دي بتفضل وانا هتجوز جاسر وكلامنا

 

خلاص على كده انتهى ابعد عني وشوف حياتك وشوف لك اي واحده ترضى بيك وانت اساسا لسه بتاخد مصروفك من باباك روح اشتغل واعتمد على نفسك وكون نفسك مستقبل وبعد كده افكر في الجواز وانساني انا
حسن انت بتحبي جاسر
سما بغضب.. قلت لك 100 مره مفيش حاجه اسمها حب في حاجه اسمها فلوس اسمها حياه اسمها فسح اسمها خروج اسمها هدوم جديده اسمها عيش

 

مبسوطه اسمها هتفسح ده كله يخليك ساعده مبسوط ما فيش حاجه خليك مبسوط غير الحاجات دي انما حب وغرام وكلام فاشل من ده ما ياكلش عيش وتنظر اليه بغضب وتسيبه وتمشي
حسن والله يا سما لا اخليك تندمي على كل كلمه قلتيها ما بقاش انا حسن القناوي ما اخذت حق منك بايدي
الاب..يفتح الباب ويرحب بالعريس اهلا وسهلا اهلا وسهلا

 

يدخل وهو متكبر وينظر الي البيت بقرف ويجلس علي الكرسي
فين العروسه انا معنديش وقت للكلام الكثير يلا
الام..تدخل علي قمر الاوضه يلا يا بنتي خالي اليوم ده يعدي علي خير وتنظر اليها انتي ايه اللي لابسها ده

 

قمر..تضحك بقهر مالو مش حلو وترمي الطرحه علي القطه الممزقه من قدام
الام..ليه ما ختيش فستان من اختك
قمر..تمسك يد امها يلا يا ماما مش وقت الكلام دلوقتي وتذهب الي المطبخ

غرام العنقاء

رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

في شقة بإحدى المناطق المتوسطة بالقاهرة..
كانت تقف أمام المرآة، تسرح شعرها الطويل جدا الداكن اللون ما بين الأسود والبني ، جميلة هي ببشرة بيضاء وعينين رماديتين فاتحة جميلة، ملامحها جذابة جدا

 

كاميليا في الفرقة الثانية من كلية الهندسة..
نظرت إلى ساعتها ، لم يتبقَّ وقت على الإفطار ، أمامها عشر دقائق فقط حتى تكون جالسة أمام جدها “رحيم” على طاولة الطعام .. حملت حقيبتها وهي تركض نحو غرفة الطعام بأقصى سرعة ..
اتسعت ابتسامتها إليه وهي تقترب منه بحيويتها المُعتادة نحو جدها، هتفت قائلة بابتسامة:

 

-جدو حبيبي صباح الخير
جدها رحيم وهو يقبل خديها:
-صباح النور يا حبيبتي

 

همست كاميليا متلهفة :
-جدو إيه هي المفاجأة؟
-افطرى الأول وبعدين هتعرفيها
جلست مع جدها على الطاولة، كاميليا تعيش مع جدها وحدهما منذ عامين بعد نزولها مصر

 

 

همست كاميليا بحماس أثناء إفطارها:

-ها يا جدو بقى قول
تنهد بضيق :
-باباكِ ومامتك خلاص راجعين من السعودية آخر الأسبوع

 

صاحت كاميليا بحماس وذهول شديدين :
-بجد أخيرًا بقى..دول وحشوني أوي .. بس غريبة إزاي محدش منهم يقولي
قال جدها بصوت حزين :
-عشان للأسف فيه خبر وحش

 

-خير يا جدو
قال جدها:
-باباكِ كان تعبان بقاله فترة أنتِ عارفة
قطبت حاحبيها بعدم فهم :

 

-أيوة بس تعب عادي وبقى كويس
-للأسف باباكِ طلع عنده سرطان في الرئة
صرخت كاميليا قائلة:

 

-لأااا بابا … أنت أكيد بتهزر لأ مستحيل !
قاطعها جدها وهو يحاول تهدئتها:
-إهدي يا كاميليا أنا مرضتش اعرفك لما يجي عشان متنهاريش قدامه
صاحت كاميليا في إنهيار:

 

-أنت بتقول إيه يا جدو .. ده أنا بصبر نفسي ودي تاني سنة ليا في مصر من ساعة ما جيت عشان أدخل الجامعة هنا وأنا مستنية رجوعهم ويوم ما ينزلوا بابا يكون تعب كده
دُق جرس الباب؛ ليفتح جدها الباب فهو طلب حضور خطيبها سامح لكي يحاول تهدئة كاميليا .. ركضت كاميليا إلى سامح لتسأله برعب:
-سامح.. هو بابا ممكن يحصله حاجة ؟

 

صمت بحزن قليلًا لتردف قائلةً:
-رد عليا يا سامح .. هو بابا ممكن يحصله حاجة ؟
أمسك يديها برقة محاولًا تهدئتها :
-إهدي يا حبيبتي بس خير الأعمار بإيد ربنا .. ربنا يشفيه بإذن الله ويبقى كويس

 

قالت بصوت خافت:
-أنا خايفة اوي .. أنا ماليش سند غيره هو وجدو
قال سامح بنبرة حنونة:
-وأنا روحت فين بس يا كاميليا !.. أنا خطيبك وحبيبك وسندك مش كده ولا إيه؟!

 

ﻣﺪﻳﺮﺓ ﻣﺪﺭﺳﺔ ﺗﺰﻭﺟﺖ ﺯﻭﺝ ﺍﺣﺪﻯ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ

 

ﻣﺪﻳﺮﺓ ﻣﺪﺭﺳﺔ ﺗﺰﻭﺟﺖ ﺯﻭﺝ ﺍﺣﺪﻯ

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ

ﻗﺼﺔ ﺣﻘﻴﻘﻴﺔ ﺣﺪﺛﺖ ﻓﻲ ﺩﻭﻟﺔ ﺧﻠﻴﺠﻴﺔ

ﻣﺎﺫﺍ ﻓﻌﻠﺖ ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺑﺎﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ

ﻋﺎﺩﺕ ﻣﺪﻳﺮﺗﻨﺎ ﺍﻟﻔﺎﺿﻠﺔ ﺑﻌﺪ ﻏﻴﺎﺏ ﺩﺍﻡ

ﻣﺪﺓ ﺃﺳﺒﻮﻉ ﺃﻭ ﻳﺰﻳﺪ

ﻓﺎﺳﺘﻘﺒﻠﺘﻬﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎﺗﻬﺎ ﺑﻜﻞ ﻭﺩ

ﻭﺗﺮﺣﻴﺐ ﺣﺎﻣﺪﻳﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺳﻼﻣﺘﻬﺎ

ﻹﻧﻬﺎ ﻛﺎﻧﺖ ﻣﺜﺎﻝ ﻟﻸﺧﻼﻕ ﻭﺣﺴﻦ

ﺍﻟﺘﻌﺎﻣﻞ ﻣﻊ ﺍﻟﻜﻞ ﺩﻭﻥ إﺳﺘﺜﻨﺎﺀ

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﻼﻣﻪ

أﺳﺘﺎﺫﻩ ﻋﺴﻰ ﻣﺎ ﺷﺮ ﻭﺷﻔﻴﻚ

ﻏﺎﻳﺒﻪ ﻛﻞ ﻫﺎﺫﻱ ﺍﻟﻤﺪﺓ .

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺍﻟﺸﺮ ﻣﺎﻳﺠﻴﻜﻢ أﺑﺪ ﺇﻥ ﺷﺎﺀ

ﺍﻟﻠﻪ .. ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﺔ ﺃﻧﺎ ﺗﺰﻭﺟﺖ !!!

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻣﺎﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ . ﻭﻣﻦ ﻫﻮ

ﺳﻌﻴﺪ ﺍﻟﺤﻆ ﺍﻟﻠﻲ ﺗﺰﻭﺟﺘﻴﻪ

ﻭأﻟﻒ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻣﻨﻚ ﺍﻟﻌﻴﺎﻝ ﻭﻣﻨﻪ

ﺍﻟﻤﺎﻝ ..

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﻟﻴﻪ ﻣﺎﺑﺸﺮﺗﻴﻨﺎ ﺍﻟﻠﻪ

ﻳﻬﺪﻳﻚ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻧﺪﻋﻲ ﻟﻚ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺃﺑﺪﺍ ﺃﻧﺎ ﺗﺰﻭﺟﺖ ﻭﺍﺣﺪ ﻣﻦ

ﺍﺯﻭﺍﺟﻜﻢ !!!

ﺗﺴﺎﺀﻟﺖ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﻫﻦ ﻓﻲ ﺣﺎﻟﺔ

ﺻﺪﻣﺔ ﻭﻣﻔﺎﺟﺄﺓ

ﺯﻭﺝ ﻣﻴﻦ ﺗﺰﻭﺟﺘﻲ

ﻭﻛﻞ ﻭﺣﺪﻩ ﻣﻨﻬﻦ ﺇﻳﺪﻫﺎ ﻋﻠﻰ ﻗﻠﺒﻬﺎ

ﻻﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺧﺬﺕ ﺯﻭﺟﻬﺎ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻣﻮ ﻻﺯﻡ ﺗﻌﺮﻓﻮﻥ .!!

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﺍﻻ ﺗﻜﻔﻴﻦ ﻋﻠﻤﻴﻨﺎ ﺯﻭﺝ ﻣﻴﻦ

ﺍﻟﻠﻲ ﺗﺰﻭﺟﺘﻴﻪ

ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻣﺎﻧﺸﻜﻚ ﺑﺮﺟﺎﻟﻨﺎ !!!

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻣﻠﺰﻣﻴﻦ ﺗﻌﺮﻓﻮﻥ .

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻛﻠﻬﻦ ﺑﺼﻮﺕ ﻭﺍﺣﺪ أﻳﻮﻩ

ﻣﻠﺰﻣﻴﻦ !!

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻃﻴﺐ ﺑﺸﺮﻁ .

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﺷﻮ ﺍﻟﺸﺮﻁ .

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺑﻜﺮه ﻛﻞ ﻭﺣﺪﺓ ﻣﻨﻜﻢ ﺗﺠﻴﺐ

ﻣﻌاﻬﺎ .

ﻋﺎﺩﺕ ﻣﺪﻳﺮﺗﻨﺎ ﺍﻟﻔﺎﺿﻠﺔ ﺑﻌﺪ ﻏﻴﺎﺏ دام ﻣﺪﺓ ﺃﺳﺒﻮﻉ ﺃﻭ ﻳﺰﻳد ﻓﺎﺳﺘﻘﺒﻠﺘﻬﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎﺗﻬﺎ ﺑﻜﻞ ﻭد ﻭﺗﺮﺣﻴﺐ ﺣﺎﻣﺪﻳﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺳﻼﻣﺘﻬﺎ ﻹﻧﻬﺎ ﻛﺎﻧﺖ ﻣﺜﺎﻝ ﻟﻸﺧﻼﻕ ﻭﺣﺴن ﺍﻟﺘﻌﺎﻣﻞ ﻣﻊ ﺍﻟﻜﻞ ﺩﻭﻥ إﺳﺘﺜﻨﺎﺀ

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﺍﻟﺤﻤﺪﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺴﻼﻣﻪ أﺳﺘﺎﺫﻩ ﻋﺴﻰ ﻣﺎ ﺷﺮ ﻭﺷﻔﻴك ﻏﺎﻳﺒﻪ ﻛﻞ ﻫﺎﺫﻱ ﺍﻟﻤﺪﺓ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺍﻟﺸﺮ ﻣﺎﻳﺠﻴﻜﻢ أﺑﺪ ﺇﻥ ﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ .. ﺍﻟﺤﻘﻴﻘﺔ ﺃﻧﺎ ﺗﺰﻭﺟﺖ

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻣﺎﺷﺎﺀ ﺍﻟﻠﻪ . ﻭﻣﻦ ﻫو ﺳﻌﻴﺪ ﺍﻟﺤﻆ ﺍﻟﻠﻲ ﺗﺰﻭﺟﺘﻴه ﻭأﻟﻒ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻣﻨﻚ ﺍﻟﻌﻴﺎﻝ ﻭﻣﻨه ﺍﻟﻤﺎﻝ

ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﻟﻴﻪ ﻣﺎﺑﺸﺮﺗﻴﻨﺎ الله ﻳﻬﺪﻳﻚ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻧﺪﻋﻲ ﻟﻚ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺃﺑﺪﺍ ﺃﻧﺎ ﺗﺰﻭﺟﺖ ﻭﺍﺣﺪ ﻣن ﺍﺯﻭﺍﺟﻜﻢ ﺗﺴﺎﺀﻟﺖ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﻫﻦ ﻓﻲ حالة ﺻﺪﻣﺔ ﻭﻣﻔﺎﺟﺄﺓ ﺯﻭﺝ ﻣﻴﻦ ﺗﺰﻭﺟﺘﻲ

ﻭﻛﻞ ﻭﺣﺪﻩ ﻣﻨﻬﻦ ﻳﺪﻫﺎ ﻋﻠﻰ ﻗﻠﺒﻬا ﻻﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﺧﺬﺕ ﺯﻭﺟﻬﺎ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻣﻮ ﻻﺯﻡ ﺗﻌﺮﻓﻮﻥ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﺍﻻ ﺗﻜﻔﻴﻦ ﻋﻠﻤﻴﻨﺎ ﺯﻭﺝ ﻣﻴن ﺍﻟﻠﻲ ﺗﺰﻭﺟﺘﻴه ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻣﺎﻧﺸﻜﻚ ﺑﺮﺟﺎﻟﻨﺎ

ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻣﻠﺰﻣﻴﻦ ﺗﻌﺮﻓﻮﻥ . ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻛﻠﻬﻦ ﺑﺼﻮﺕ ﻭﺍﺣﺪ أﻳﻮه ﻣﻠﺰﻣﻴﻦ ﺍﻟﻤﺪﻳﺮﺓ ﻃﻴﺐ ﺑﺸﺮﻁ ﺍﻟﻤﻌﻠﻤﺎﺕ ﻭﺷﻮ ﺍﻟﺸﺮﻁ .

 

 

رواية حبيبي الشبح ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير)

في اوضه فوق السطح كانت بطلتنا قاعده علي السرير بتعيط وانها اتبهدلت من ساعه ما أبوها وامها اتوفوا وقاعده بتفتكر وهو صاحب البيت إللي كانت ساكنه فيه بيتطردها
فلاش باك
بعد ما دفنت امها وابوها بعد ما ماتو في حادثه عملت العزا في شقتهم ومجاش حد من أهلها لان ابوها وامها ولاد عم واهلهم

 

مكنوش مواقفين علي جوازتهم فقطعهوهم
بعد شهر من وفات أهلها كانت قاعده تفكر هتعمل إيه في حياتها وتصرف علي نفسها إزاي وفكرت تنزل تدور على شغل
وهي قاعده سرحانه لقيت الباب بيخبط عليها قامت فتحت
لاقيت عم عوض صاحب البيت

 

عوض بضيق : إزيك يا ياسمين
ياسمين بأبتسامه حزن : الحمدلله يا عم عوض خير
عوض بصراحه : بصي بقي يا ست ياسمين أنا بعت الشقه دي علشان آنتي عارفه الظروف مبقتش زي زمان وعايزك تمشي منها علشان المشتري هيجي

 

يشوفها النهارده
ياسمين بصدمه : إزاي ده يا عم عوض وأنا هروح فين دلوقتي وإنت عارف ظروفي وبعدين الشقه دي بابا واخدها منك ملك من ساعه متجوز هو وماما فيها
عوض : لا يا ختي دي كانت إيجار ومدته خلصت يلا بقي علشان عندي مشاغل

 

ياسمين بدموع : طيب هروح فين طيب وانت معنديش حد
عوض بقسوه : وإنا مالي يا اختي تروحي مطرح ما تروحي أنا كمان هشيل همك بعد ساعتين اجي الاقيكي شوفتي حتة تقعدي فيها وتفضي الشقه بالاذن

 

ومشي
ياسمين قفلت الباب وفضلت تعيط ومتعرفش هتروح فين وهي مالهاش حد الساعتين عدو وهي لسه بتعيط و سرحانه
الباب خبط جامد عليها اتخضت وفتحت لاقيت عم عوض

 

عوض : سبتك ساعتين وأنتي لسه مشوفتيش حاجه والمشتري جي بعد ساعه خش يا واد انت وهو شيل الحاجات دي ارميها بره دخلو الرجاله بتاعته شالو عفش ياسمين يرمو في الشارع وهي قاعده تعيط وتترجا عوض بس لحد بكره انو يسبها في الشقه بس هو قاسي جدا مرضاش بعد شويه كانت حاجاتها كلها في الشارع والناس ملمومه عليها وهي واقفه تعيط وهي شايفه حاجتها اترمت في الشارع وذكريات أمها وابوها وعمرها كله راحت في الشقه دي عوض مش

 

هو والرجاله إللي معاه والناس بتدت تمشي وهي قعدت علي كرسي في الشارع وعماله تعيط راح ليها عم صابر فاتح سوبر ماركت قدام بيتها وطبطب عليها
عم صابر بحنان : أهدي يا حبيبتي وبطلي عياط
ياسمين بعياط : أبطل إزاي يا عم صابر إنت اترميت في الشارع

 

عم صابر ابتسم : لا يا حبيبتي مترميتيش في الشارع تعالي انا هوديكي تقضي الايام دي في اوضه فوق سطوح في بيتنا انا هكلم صاحب البيت وهو هيوافق أكيد لما يعرف ظروفك كان علي عيني والله اقعدك معايا بس آنتي عارفه عايش أنا وابني بس اقعدي في إلاوضه دي مؤقت لحد ماشوفلك شقه كويسه تقعدي فيها
ياسمين مسحت دموعها بفرح : بجد يا عم صابر أنا مش عارفه اقولك ايه تسلملي يا رب بس العفش ده اوديه فين

 

عم صابر بأبتسامه : متقلقيش هخلي العيال إللي عندي ينقلو العفش ده في المخزن عندي ولما ألاقي الشقه وإنتي تشوفيها وعجبتك هبقي انقلك العفش فيها
ياسمين بفرح : ربنا يخليك يارب يا عم صابر انا مش عارفه أرد جميلك ده إزاي والله
عم صابر : بس يا هبله متقوليش كده انتي زي بنتي يلا لما هدومك دي وتعالي اوديكي الاوضه ولو علي الشغل هنزل معاكي فتحي إبني تتدوري علي شغل

 

ياسمين ابتسمت : كمان ربنا يكرمك يا راجل يا طيب
صاير طبطب عليها وخدها وراحو علي البيت بتاعه إللي في الاوضه وخله الصبيان إللي شغلين معاه ينقلو العفش في المخزن راحت ياسمين مع عم صابر البيت بتاعه وطلعت شافت الاوضه بعد ما عم صابر كلم صاحب البيت ووافق و استريحت نوعا ما أهو أي حاجه تقضي فيها الايام دي قبل ماتشوف الشقه شكرت عم

 

صابر وعم صابر خله شاب من إللي شاغلين معاه جبلها أكل من السوبر ماركت بتاعه وقالها أنا إللي عزمك وهي ابتسمت من طيبته وشكرته وهو قالها بكره هيبعت معاها ابنه ينزل معاها يدورو علي شغل وسابها ومشي وهي بصت لاوضه كانت الاوضه فيها سرير متوسط وحمام ومطبخ صغير وكانت كويسه وفيها تليفزيون صغير غيرت ونامت من كتر التعب في صباح يوم جديد صحيت واستحمت وجهزت ونزلت لاقت فتحي إبن عم صابر مستنيها

 

رواية صغيرتي المتمردة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

غيث بصوت عالي جدا هز اركان المكان من حوله انت بتقول اي يا
بابا بقى أنا غيث الشناوي أتجوز طفلة أصغر مني 13 سنة ليه هربيها انا اللي البنات بتترمي تحت رجلي عشان نظره بس اتجوز البت دي
و كمان أي تربية أرياف يعني زمانها مش متعلمة و ازاي هواجه بيها المجتمع اللي انا فيه دا أنا حتى معرفش شكلها و لا هي تعرفني انتم اكيد اتجننتوا لما تقولوا حاجة زي دي
غيث احترم نفسك انت اتجننت ازاي تقول كدا و بعدين دا أمر من جدك و احنا مانقدر نعصي له أمر
يا بابا حضرتك مش شايف ده غلط ازاي أتجوز واحدة أنا مش شوفتها و كمان مش تناسب المجتمع اللي انا فيه

 

راشد : انا مش شايف حاجه غلط ؛ الغلط بقا انك تنزل كلمة جدك و تعصي أوامره و تطلعه قدام اهل البلد و أهل غفران مالوش كلمه و كمان كفاية بقى أفكارك اللي بتهدم حياتك دي
غيث : أفكار أي م أنا و إنت عارفين اللي فيها و عارفين اني عمري م هحب حد غير واحدة بس و لسه هيكمل كلامه و لكن أردف راشد بقلة حيلة ..

 

راشد : إنت أي يا بني شيطا’ن
غيث ببرود : طايب شكرا و أردف بوعيد لتلك المسكينه : طايب أنا موافق بما انها وصلت لكدا ماشي بس أنا بقى هعرف ازاي أخليها تتمنى الطلاق و مش هطوله ساعتها هتجوزوني غصب عني لكن هطلقها بعد محايلة منكم لي

 

راشد : إنت مفيش فايدة فيك و لا عمرك هتتغير انت زي م انت أناني و مش بتحب حد غير نفسك
غيث : تمم بس أتمنى توصل كلامي لجدي عشان ساعتها محدش يلومني
وخرج بكل هيبه فهو غيث الشناوي الذي يتميز بالصرامة و العمل الجاد و هذا الذي يجعل النساء تعشقه بشكله الخاطف للانفاس
**************************

 

في الجهه الاخري تحديداً فِ احدى قرى مصر المتواضعة
الجد صفوان بحنان…… غفران يا حبيبتي ده لمصلحتك اسمعي كلامي انتي عارفة انت بحبك قد اي أكيد مش هختار ليكي حاجة تضرك يا بنتي
غفران بدموع لاذعة : لا يا جدو انا بخاف منه أوي انت مش عارف دا ممكن يعمل في أي لو سيبتك و بقيت معاه لوحدي دا اول ما بيجي هنا مش بيكون حتى

 

طايق لي كلمة و دايما بيجر’ حني بكلامه
صفوان بهدوء و حكمة : يابنتي انتي بنتي و بنت الغالي ابوكي موصاني عليك قبل مايمو’ ت وانا مش هلاقي احسن منك ليه ومش هطمن عليكِ غير معاه هو اه عصبي و جاد شويتين بس حنين والله و بيحبك دا انتي طفلته الصغيرة
غفران : يا جدو دا كان زمان و احنا صغيرين لكن دلوقتي لا لاااا مش هينفع

 

الجد : يا حبيبتى اسمعي بس كلامي و لو عمل فيكي حاجة زى م جوزتك ليه هطلقك منه
غفران بدموع : ماشي يا جدو اللي تشوفه
صفوان وهو يضمها إليه : وبعدين بقى العيون الحلوه دي ماتبكيش يالا وريني ضحكتك الحلوه

 

غفران بابتسامه جميله بينت غمازاتها : ربنا يخليك ليا يجدو وميحرمنيش منك ابدا
الجد بحنان وهو بيمسد على شعرها الأسود كاليل الكاحل ولا منك يانور عيني
غفران بطفوله : بس تعرف يا جدو انت أكتر حد هيوحشني أووووي

 

الجد بمشاكسه : بكره ييجي ويدلعك و هتنسيني خالص
غفران بكسوف : يااااا جدو بقى ……
ههههه دا انت هتجنني الواد يبت مش بجمالك و روحك الحلوة دي انتي اللي هتوحشيني اوي يا حبيبتي مش عارف هقعد ازاي من غيرك
غفران : خلاص يا جدو عشان خاطري متعيطش انا اصلا على اخري ومش عايزه اروح

 

صفوان : خلاص يا حبيبتي يلا بقى روحي ذاكري اي مش عندك محاضرات كمان شوية
غفران : أيوة يا جدو كمان شوية السواق هيجي ياخدني
صفوان: طايب يلا يا دكتورة ربنا يوفقك

 

غفران بنوته طيبه جدا ومرحه حساسه بتتأثر باتفه الاسباب يتيمه توفت والدتها و والدها في حادثة و من ساعتها صفوان هو كل حاجة في حياتها ..
في الجامعة …
أحمد : غفران لو سمحتي
غفران و هي بتقف : اتفضل يا دوك أحمد في حاجة

أحمد بإحراج : انا كنت عاوز أطمن عليكي مش شوفتك امبارح
غفران : كنت تعبانة شوية يا دوك
أحمد : ألف سلامة عليكي و دي محاضرات امبارح عشان تذاكريها

 

غفران : تمم شكرا
سهيلة : شكله معجب بيكي يا غفران كنتي قولتي له انك هتتجوزى
غفران : إنتي اتجننتي هقوله ليه يعني
سهيلة : أصل شكله باين أنه عاوز يكلمك و هتكون مش لطيفة لو اتفاجئ كدا