رواية وكانت صدفة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

كانت حوريه تسير بشوارع لندن ممسكه بذلك الايسكريم الخاص بها غير ملتفته لاحد. ولكن لفت نظرها ذلك الشااب الذي يقف ويبكي امام البحر يبدو انه متألم بشده..
ذهبت وجلست ع مقعد. قريب منه وهي تاكل الايسكريم الخااص بهاا لا تعلم مر ساعه اثنان وهي تراقبه وعندما تهم بالنهوض تشعر بان هنااك امر ماا وفضولها الشديد يجعلها تجلس مجددا..

 

 

ولكن هذه المره نهضت بفزع وهي ترااه يوشك ع الصعوود ع ذلك السور الحديدي كي يلقي بنفسه فالميااه..

حوريه وهي تجذبه من كتفه وتردف بالانجليزيه: استني انت هتعمل اي..

كمال بعيون زرقااء يكسوها الحمار والحزن: انتي مالك..

ثم اردف باللهجه المصريه: نااقص هبل انا..

 

 

حوريه: مشكرين ي ابن بلدي بس لما تنتحر اتنحر فبلدك جاي تنتحر عند الاغرااب..

كمال وهو يدفعهاا بقوه: غوري ي بت انتي من هناا..

حوريه بحده: متزوقش طيب الحق عليا اني كنت جايه اشبكلك ايدي عشان تنط بدل مانت عمال تتشعبط ومش عارف..

 

 

كمال وهو يمسح ع وجهه بغضب: انتي عايزه اي مني انا مش ناقصك..

فكرت حوريه سريعا ثم اخذت تبكي بطفوله: عاااااا اعااااااا..

كمال بتعجب: في اي مالك..

حوريه ببكاء وهي تمسح انفهاا بقميصه: فلوسي وقعت..

 

 

كمال وهو يخرج النقود من جيبه ويضعهم فيدها بقوه: اهو غوري بقي..

حوريه بمرح: اي ده هتنتحر وانت معاك فلووس ابليس وصاك عليهم وهو بيسوسلك عشاان تنتحر..

لا يعلم لما اراد ان يبتسم ولكنه صمت وهو يرسم ملامح الجديه..: ممكن تمشي من وشي..

حوريه بخبث: الايسكريم بتاعي وقع وكمان مش معايا فلووس فهاتلي ايسكريم ووالله هسيبك تنتحر بهدووء ولما اعرف انك مت هصوت عشان يطلعو جستك قبل السمك ما يكولها واوعدك اول وحده هتصور جمبها سلفي اناا..

 

 

عض ع شفتيه السفله محاولا كبت ضحكاته..

ذهب امامها دون ان يتحدث..

حوريه وهي نركض خلفه: هتجيبلي الايسكريم…

كمال بهدوء: ايوه..

 

 

حوريه بمرح: هييييه قوله بالمانجا وتجيبلك معايا مبحبش اكل لوحدي..

ذهب كمال وجلب لها الايسكريم واردف: اهوو حلي عن دماغي بقي..

حوريه وهي تمسك يده قبل ان يذهب واردفت بدموع: ممكن متموتش..

لا يعلم لما المه قليه عندما راي دموعها واردف بألم: واعيش لي بعد. مصحابي ضحكو عليا وخانوني واخدو كل فلوسي اعيش

 

لي والست اللي عايش معاها عمري كله طلعت وحده خاينه ومخلفااني من عمي يعني انا ابن الراجل اللي عمري كله بقوله ي عمي والراجل اللي بعتبره ابويا وقع من طوله فيها وبين الحيه والموت ولا اعيش عشان الانسانه الوحيده اللي حبيتها واول حاجه عملتها لما ضعفت راحت اتجوزت صاحبي اللي خاني قوليلي اعيش لي..

حوريه بدموع هبطت بالفعل: لا انت تروح تنتحر وتاخدني فايدك هعيش ازاي بعد اللي سمعته ده..

 

 

ابتسم هو بهدوء ع مرحها…

حوريه بهدوء: طيب مش حراام برضو يبقي عندك الضحكه الحلوه دي وتنتحر وع فكره الدنيا دي كبيره جدا ومليانه نااس موقفتش ع الوحشين اللي قابلتهم فحياتك..

كمال بألم شديد: بعد. اذنك وارجوكي متجيش وراياا..

 

 

حوريه وهي تركض خلفه وتردف بدموع: طيب انت عارف اني كنت مروحه من يجي ساعتين بس شوفتك بتعيط مقدرتش اتحرك لقيتني براقبك من بعيد مع اني مش بهتم بحد. ومغروره وتنكه بس جواياا حاجه قالتلي اقعدي اكيد. ده ربنا بعتني سبب ليك عشان متموتش..

توقف عن السير عندما استمع لاخر شئ تفوهت به ونظر لخا بدموع..

 

 

حوريه بدموع ايضا فهذا الموقف مؤلم للغايه: اكيد. اني اعدي من الشارع ده النهارده واقرر مركبش تاكسي واتمشي ده سبب اني اشوفك..

تركها مجددا وذهب لتركض خلفه سريعا: طب انا معنديش صحااب وعمري متكلمت مع حد. قد متكلمت معااك ممكن تعيش عشااني ومتسبنيش زي ما بابا وماما سبوني لوحدي..

توقف مجددا ونظر لها بحده: انتي عايزه مني اي..

 

 

حوريه ببكاء شديد: مش عايزااك تموت عشاان خطري والنبي بص اكيدربنا ليه حكمه فكل حاجه حصلت ربنا اذا احب عبدابتلااه عشان يشوف مدي صبره لحظت ضعفك دي مهنتش فيها ع ربنا فبعتني ليك ارجوك اقتنع..

كمال بدموع: بس انا تعبت..

حوريه ببكاء: والله وانا بقالي ساعه بجري ورااك ي خي رووح نط وخلصني اي ده..

 

حكاية معلمة

 

 

 

 

معلمة1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سأل تلميذ صغير مدرسته اذا كان بامكانه التكلم معها بعد انتهاء الحصص

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فاجابت بنعم

 

ولما اليوم الدراسى خلص ر|⊂ــت المدرسةتسأله .. عاوز ايه ؟

 

 

 

 

 

التلميذ ** اشعر بانني اذكى بكثير من ان ابقى في هذا الصف، هل بامكانك ارسالي الي الصف الثانوي؟

 

بناءً عـLـي ذلك نقل طلب التلميذ الى مدير المدرسة الذي قرر بدوره اخضاع التلميذ لامتحان ليختبر قدراته، ووافق التلميذ عـLـي ذلك.

 

المدير: كم يساوي 3 فى 4

 

 

 

التلميذ: 12 حضرة المدير

 

المدير ** حسناً، كم تساوي 6 فى 6

 

التلميذ: 36

 

المدير: ماهي عاصمة اليابان

 

التلميذ: طوكيو

 

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

 

 

 

استمر المدير لاكثر من نصف ساعة بطرح الاسئلة والتلميذ لم يخطئ بأي سؤال فطلبت المعلمة ان كان بامكانها هي طرح الاسئلة:

 

المعلمة: حسناً قل لي ما هو الشئ الذي يتواجد منه اربعة عند |لبقـ، ،ـرة وعندي اثنين؟

 

 

 

( فنظر لها المدير بتعجب)

 

التلميذ: الارجل، حضرة المعلمة

 

المعلمة: صحيح، ماذا نجد في بنطالك وليس موجوداً في بنطالي؟

 

( فأندهش المدير ,واحمر ا)

 

 

 

التلميذ: الجيب

 

المعلمة: اين يتواجد الشعر المجعد لدى النساء؟

 

( ففتح المدير فمه)

 

التلميذ: في افريقيا

 

المعلمة: ما هو الشئ اللين وعلى أيـــ⊂ي |لنـــШــــ|ء يصبح قاسٍ؟

 

(فتوقف قلب المدير)

 

فاجاب التلميذ: طلاء الأظافر… يتبع

 

 

 

الجـ، ،ـزء الثاني والاخير من هنا⬅️⬅️]

 

­ ­

رواية تغريدتي ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

:انا موعدتكيش ب حاجه يتغريد
=مانا عارفه يعلي انا جاي اباركلكو ملوش لازمه الكلام دا دلوقتي انت خطبت وانا هتخطب قريب بردو
:هتتخطبي هتتخطبي لمين
=مفاجأه بقي انت وفاطمه معزومين طبعا هبعتلكو دعوه الفرح كمان مش الخطوبه قريب

 

وسلمت عليهم ومشيت
=الله يخربيت ابوكو كان لازم اتسحب من لساني يعني هتجوز مين دلوقتي يعني دا مفيش ضفدع حتي في حياتي والله مش مهم انا قلت قريب بس محددتش
ومشيت وهي بتكلم نفسها لحد ما وصلت البيت
=بسمه الحقيني بالله عليكي

 

~هببتي اي
=روحت قلتله اني هتجوز قريب
بسمه بصتلها وبان عليها اعراض الذبحه الصدريه

 

~انت عبيطه احنا مش قلنا هتعملي زي هيام وتفرسيه وخلاص يبت انتي يالهوي يالهويي
=اتكسفت ارقص قدام الكل والصراحه دا مش فرحه مجرد خطوبه انا عايزه يشوف اني مفيش اي حاجه فرقالي بجد وان هو الي خسران
~ما هو كدا كدا الي غلطان بس هنجبلك عريس منين دا انتي الي بطفشيهم

 

=يعم مكنوش كام عريس يعني فدايا بقي الاه
~انت هتفرسيني يبت انتي
وحدفتها بالمخده

 

~اتخمدي مش عايزه اسمع صوتك بجد
=علفكره انتي اخت مش جدعه

 

وناموا الاتنين وهما بيفكروا ازاي يقدروا يخلوا تغريد تجوز خلال فتره قصيره جدا
تاني يوم صحيت تغريد ونزلت الشغل وهي مكنتش فايقه اصلا ل اي حاجه ودخلت اجتماع تبع الشركه ومن هنا تبدأ حكايه تغريد بجد
كانت واقفه الورق جمب واحد من المستثمرين وكانت بتوريله كل الورق زي ما معظم الي معاعا في الاوضه بيعملو نفس الحاجه لحد ما خلصوا والاجتماع انتهي

 

_انتي شاطره جدا ي انسه تغريد اكيد الشركه هنا مش مقدره مجهوداتك
=لا طبعا انا بحب شغلي هنا جدا وبحب كل حاجه موجوده هنا

 

_يعني مش ممكن تغيري رأيك وتشتغلي عندي اسيستنت بالمرتب الي تطلبيه
=انا مش بشتغل عشان الفلوس بشكل عام بس لو الشغل هيبقي في تقدير احسن من هنا ممكن ساعتها افكر

 

_مكتب خاص بيكي لوحدك مرتب 10 الاف جنيه شغلك من 7 الصبح لحد 5 واحيانا ممكن تحضري معايا حفلات شركتي محتجالك جدا شغلك هيبتدي من عندي من البيت وبعدين نروح الشركه نحضر اي اجتماع ونشوف اي المواعيد وعل اساسها هتظبطي كل حاجه غير كل المناقصات وكل حاجه هتساعديني فيها

 

بكرا شغلك يبتدي اي رايك؟
=طب عل الاقل الحق استقيل
_استقالتك اتقدمت من ربع ساعه

 

بصتله تغريد بصدمه وهي مش فاهمه اي حاجه وكانت فاتحه بقها
_احمدي ربنا اني مفيش دبان كان زمانك زيك زي الصينين اشوفك بكرا الساعه 7 تشاو
تغريد فضلت باصه بذهول وروحت بسرعه

 

رواية عروسي الهاربه ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

=أين العروس قالها المأذون وهو ينظر لوالد العروس

÷روح يا علي نادي علي وتين عشان تيجي تمضي

*حاضر يا بابا

÷بعد اذنكوا هروح اشوف اتاخر ليه

في اوضة وتين

 

 

÷اييه يا علي كل دَ بتجيب وتين

÷عليي !! فين وتين وانت قاعد ليه كدا علي السرير وايه والورقه دِ

اتكلم علي بكسره وحزن وهو بيبص ل ابوه وماسك الورقه ف ايدوا

*وتين !! وتين هر”بت ، أختييي هربتت ياعالم هي فين ولا بتعمل اييه ، ادي اخرت عمايلك قولتلك بلاش تجبرها اهه هر”بت وسابتكلك الورقه دِ

 

 

مسك محمد الورقه من ابنو كان مكتوب فيها

“أنا أسفه يا بابا لكن أنت اللي اضطريتني أعمل كدا بعد ما كنت عاوز تب”يعني مقابل ثفقه تب”يع بنتك ، متتعبش نفسك وتدور عليا عشان مش هتلاقيني ومش هتشوف وشي بيقت حياتك ” وتين*

ابتسم علي بسخريه وقال

 

 

* بس عارف رغم ان هيحصل فضي”حه بس انت تستاهل ااه يا بابا تستاهل انك تب”يع بنتك عشان ثفقه واسهم شركه يبقا تستاهل اكتر من كداا كمان

ض”رب محمد ابنوا قلم وزعق

÷ما انت كنت معايا وكنت موافق وساكت

 

 

*كنت ساكت عشان مكنش في حل تااني كنت ساكت عشان انت كنت جابر عليا اني اسكت وارضخلك

÷طب و وهنعمل اي ف المصيبه دِ والناس ومراد باشا مش هيسكت ابداا

*مفيش قدامنا حل غير اننا نقول انها تعبانه وبعدين نحاول نقنع مراد اننا هنلاقيها

بعد كام ساعه كانو مشوا المعازيم

 

 

مراد بصوت كلوا وعيد وتهديد_خليك فاكر يا محمد بيه انك انت اللي جبتوا ل نفسك والثفقة اعتبرها اتلغت

اتكلم محمد بخوف

÷طب طب وانا ذنبي ايه يا مراد يا بني هي اللي هر”بت بس متخفش انا هدور عليها لو تحت الارض هجيبها

بصلوا مراد ب استخفاف_ههه ذنبك اي ذنبك انك مش قادر تحكم علي بنتك يا محمد باشاا

 

 

وسابوا وخرج

——————-

ف مكان اخر

-هوووف انا اتخنقت من النقاب دَ يا الاء

 

 

الاء وهي بتنزل النقاب علي وش وتين من تاني

=اييه اللي بتعمليه دَ يخرب بيتك هتفضحينا احنا ف مكان عام اكيد رجالة ابوكي وزعوا صورك في كل مكان دلوقتي وحتي مش هتعرفي تشتغلي في مكان عام

ردت ام الاء واللي بتعتبر وتين بنتها زي الاء

 

 

÷بصي يابنتي انا اعرف واحده شغاله خدامة في فيلا واحد كبير اووي كانو بيدوروا ع بنت تشتغل عندهم اي رأيك اكلمهالك لحد ما تظبطي امورك وورقك وتسافري برا مصر هاه موافقه

-خدااامه!!! قالت ف نفسها*ما انا مقداميش حل غير كدا لحد م اعرف اسافر*

-موافقه يا طنط

 

 

حضنتها الاء وهي بتبكي علي حال صاحبتها

=اهدي والله كل حاجه هتتحل بطلي عياط بقا يا توته

ابتسمت وتين

وفعلا مامت الاء كلمت الست دِ وراحتها ايمان

 

المنقبه جميع الفصول كامله من الاول اى الاخير

اقلع النقاب انت بتقول اي يا ياسر
ياسر بزعيق : يعني مراتي حلوه ليه متباهش بيها قدام صحابي
صابرين بخوف : انت بتقول اي طلقني
مسكها ياسر بقوه انتي فاكره نفسك مين يابت ده انا شاريكي من ابوكي بملايم وهو ما صدق يبيع ولما انا اعوز اطلق هطلق غير كده انسي ورماها

 

 

علي الارض بدون رحمه ولا شفقه : الشقه تكون بتلمع واجي الاقيكي محضره نفسك لجوزك مش ده من الضمن احترام الزوج والدين
وخرج بعد 5 دقايق قامت صابرين بدموع في عينها اخدت علي الحزن عيشها يومين حلوين بس وفوقها علي صدمه انه دي”وث بدأت ترتب الشقه بتعب وخلصت واخدت شاور واتوضت وبدأت تصلي وبكت في السجود كتير 💔 ودعت ربنا يرشدها للصالح وقامت لبست واستعدت لزوجها ك أي زوجه بتحترم

 

زوجها وقبله بتحب ربنا ومتقدرش تغضبه فضلت ساعه اتنين عرفت انه ممكن يتأخر قامت تحضر الغدا وجهزت اكل بانكسار ولكن ثقه بربنا وفعلت كل ما تشتهي الانفس ببراعه لقيت الجرس بيرن طلعت تشوف مين بصت من العين السحريه لقيت ياسر فتحت من غير ما تلبس اسدال وهيه ورا بابا الشقه وكانت صدمتها لما سمعته بيقولها اطلعي مفيش حد غريب لانه محدش اصلا بيجي عندهم خرجت بحرج مفكره مامته او اخته
اتصدمت اكتر لما لقيت راجل طويل عريض اتصدمت وتنحت بس فاقت من الصدمه لما سمعته بيقول

 

ياسر بقذ”اره : اي رأيك في البضاعه يا بيه
ياسر بقذ”اره : اي رأيك في البضاعه يا بيه
الشخص بصدمه وهو ينظر لها من فوق لتحت لشكلها المغري شعرها الطويييل لقدميها جسد”ها ضحك بخبث : اكيد في عمليات وحاجات اتعملت
ياسر بوقا”حه : جرب يا باشا

 

سمير بخبث: اجرب مجربش ليه وشد صابرين من شعرها بع”نف وسط صدمتها وقالت بصدمه وصراخ
ياسر ده انا مراتك
ياسر وهو يعد الفلوس الذي القاها سمير عليه بصدمه من كترها وطمع : متخفيش البيه هيبسطك زيي اتخليه انا يا قلبي وبعد ما يخلص هجيلك
ضربت صابرين سمير تحت الحزام وجريت قفلت الاوضه عليها

 

سمير بضحكه خبث وقال بداخله لا النوع ده جامد والقي علي ياسر الق”ذر رزمه من الاموال هات لي المفتاح
جاء له بالمفتاح وابعده عن الباب وفتح الباب ووجد ما صدمه لبست صابرين النقاب ومسكت المصحف بيد مرتعشه: ارجوك وحياه كتاب الله انا منتقبه وجوزي طلع دي”وث ارجوك وبدأت تقرا في ايات الله بدموع اقترب منها سمير وسط خوفها وارتعاش جسدها وشال النقاب ومسح دموعها وقال لها بقوه : تتجوزيني

صابرين بصدمه : اييييه سمير بضحكه خبث وقال بداخله لا النوع ده جامد والقي علي ياسر الق”ذر رزمه من الاموال هات لي المفتاح
جاء له بالمفتاح وابعده عن الباب وفتح الباب ووجد ما صدمه لبست صابرين النقاب ومسكت المصحف بيد مرتعشه: ارجوك وحياه كتاب الله انا منتقبه وجوزي طلع دي”وث ارجوك وبدأت تقرأ في ايات الله بدموع اقترب منها سمير وسط خوفها وارتعاش جسدها وشال النقاب ومسح دموعها وقال لها بقوه : تتجوزيني

 

صابرين بصدمه وعياط : ايييه ازاي انا متجوزه انت بتقول ايه وبعد التجربه دي هتجوز اصلا
سمير بقوه: هتخليعه
صابرين بخذلان وبكاء: منين وازاي هوه انا اقدر
قام سمير ببرود هسااعدك بشرط نتجوز عرفي وبعد ما ازهق منك اطلق وتاخدي قرشين

 

صابرين بضعف وبكاء: والله انا مش بدور علي فلوس انا بدور علي راجل يحميني ارجوك خليه رسمي وارجوك متعملش زيه
خرج بقوه بعد شد نقابها علي وشها وجاء بياسر المق”زز
لكي يكون امامها
سمير بقوه : هتخلعك هديك 100 الف

حماري بدون ذيل

 

في قديم الزمان ، كان هناك طحان فقير طيب القلب ، يحب عمل الخير وصنع المعروف ، وكان كل ما يملكه الطحان طاحونة ، يعمل فيها نهارًا وينام ليلًا ، وكان له حمارًا يحمل له الدقيق من مكان إلى آخر ، وفي إحدى الليالي ، جاءه رجل عجوز ، وقال له : اصنع لي معروفًا يا بني ، وأطعمني

 

واترك لي فراشك لأنام عليه ، ولا ټندم على معروفك حتى لو خسړت ذيل حمارك ، فأطعم الطحان الرجل العجوز ، وترك له فراشه لينام عليه ، ولكن ظل يفكر في كلامه الغامض ، وقال لنفسه : ليس عندي مشكلة في أن أطعمه من طعامي أو أن أترك له فراشي ، لكن ما حكاية خسارتي ذيل حماري؟وفي الصباح بحث الطحان عن العجوز ، فلم يجده ، فقال لنفسه : بات ورحل ، لا يهم ، لو كان يريد البقاء لبقى ، وبدأ الطحان عمله ، ثم ذهب ليطعم حماره ، فأذهله ما رآه : وجد الطحان حماره بدون ذيل

 

فقال بانزعاج : يا خبر ، ما هذا ؟ الحمار كان له ذيل بالليل ، أخذ الرجل العجوز ذيل حماري ، فهل هذا جزاء المعروف ؟ أطعمه من طعامي ، وأترك له فراشي فيأخذ ذيل حماري ، يا خسارتي ، يا خسارتي

 

وتمر الأيام ، وكان الطحان كلما نظر إلى الحمار ، ووجده بلا ذيل ، حزن ، وقال لنفسه : أهذا جزاء المعروف ؟ وفي ليلة من الليالي كان الطحان يسير بالقرب من قصر مهجور ، وتعب من السير، فجلس وبعد قليل ظهر له رجل غريب الشكل ، لا يعرف من أين جاء

 

وقال له : اطلب مني طلبًا يريحك طول الزمان أنفذه لك ، وأطلب منك طلبا تنفذه لي ، ولا يحق لك رفضه

 

ما رأيك ؟ صمت الطحان لحظة ، ثم قال : موافق ، أما طلبي فهو قدر من المال يريحني طول الزمان ، فقال الرجل الغريب : أتى لك بالمال الذي تريده في لمح البصر

 

وأتى الرجل الغريب للطحان بالمال الكثير في لمح البصر ، وقال له : ها قد أتى دوري لأطلب منك ما أريد : سوف آخذك إلى مكان بعيد ليس في الدنيا ، ولم تسمع عنه ، ولم تره من قبل ، لن تستطيع العودة منه أبدًا

 

صمت الطحان ، وقال لنفسه : المال معي الآن ، فهل أترك الدنيا ، ولا أعود إليها ثانية ؟ ، ما فائدة كل هذا المال إذن ؟ ، أخذ الطحان يفكر في مخرج من هذه المشكلة ، ثم طرأت له حيلة تخلصه من هذا المأزق

 

فقال للرجل الغريب : المال معي ، وسأفعل ما تريد ، سأذهب معك حيث تشاء ، ولكن اتركني أنظر إلى الدنيا

 

رواية العدالة (كما تدين تدان) ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، أدخلي يا حبيبتي إيه الي جابك في الوقت ده
شهد: ولا حاجة يا سيادة اللواء كنت جاية أتطمن عليك
بشك: اممم

شهد بحمحمة: احم وجاية أطلب منك خدمة
بإبتسامة: في وحدة تطلب خدمة من أبوها؟ الجميل يأمر وأنا عنيا ليكي
شهد بإبتسامة: ربنا ما يحرمني منك يا حبيب قلبي، أنا لما كنت جيالك قابلت ولد حاوالي 10او11 سنة في الطريق كان هربان من كام واحد بيجرو وراه و هو جري إستخبى في عربيتي

أبوها بقلق: عملك حاجة؟
شهد: متقلقش معمليش حاجة بقولك ولد صغير
بس لما قربو الرجالة الي وراه من عربيتي سألوني لو شفته عرفت إن واحد منهم صيدلي الولد دخل عنده وسر،ق منه شوية أدوية

أبوها بتحفز: أكيد أخد من الحاجات الي بيتـ.ـعاطاها
شهد بتساؤل: إيه يا سيادة اللواء من إمتى و إنت متسرع في حكمك على الناس؟ لا مخدش مخدات دول كانو أدوية سكر و قلب
أبوها: وبعدين إخلصي ورايا شغل

قصة انت كاملة بقلم هاجر

بكتم عياطى بالعاڤيه واحشنى اوووى بقالي شهر مش عارفه اصدق اللى حصل صحيت من النوم لاقيته خاطب صاحبتى !!
لا ومش اى واحده لا صاحبة طفولتى !كنا ف حضانه واحده وديسك واحد .. كنا بنقسم السندوتشات سوا كانت بتصالحنا ع بعض ههه وهو !!
كان ابن الجيران پحبه من وانا 10 سنين من اول ما بنوا پيتهم قدامنا
كان بيقولى انه هيبقي سندى ف اى وقت .. وعمره ما هيسبنى
كان باين انه بيحبنى اوووى ..

وكان بيحلف ب ده ..ماهو عارف ان بابا بيتعب كتير وانا معنديش اخوات يسندونى ..كان يحاول ع قد ما يقدر يطمنى ف وقت خۏفى ع بابا انا مش عارفه انا ژعلانه عليها هىولا عليه هو !!

ولا عليهم هما الاتنين طپ هى انا كنت بحكيلها كل حاجه معنديش اخوات والله كنت بقول لاى حد دى اختى .. كنت باخدها معانا ف خروجتنا ف خطوبتى انا وهو كل مره ..كنت بحكى عنها كتير ..

كنا بنختار كل حاجه سوا كان رايها مهم عندى اوى كنت بثق فيها اكتر من نفسي ..مين دلوقتى بقي هيسمعنى غيرها مين هيختار معايا ..
هى كمان وحشانى ..

طپ مين هقسم معاه السندوتشات يارب والله قلبي وجعنى اوووى .. حاسھ انى مش عارفه اتنفس براحه زى الاول انا عارفه يارب ان بقالى 30 يوم بالظبط من ساعه اللي حصل وانا بحكيلك نفس الحاجه كل يوم
بس انا مش قادره استحمل .. هون عليا بعوضك يااارب ..

شيلت سجادة الصلاه وخړجت اقعد مع ماما ..لاقيت الباب پيخبط ..
فتحت الباب لاقيت طنط مامته معرفتش اقولها ايه ..!
قالتلى ايه مش هاتدخلينى ي نسمه قولتلها لا ي طنط ادخلى طبعا
اول ما ډخلت وقفت ع الباب و قالتلى .. انا اسفه ي بنتى ع اللى حصل
قولتلها لا ي طنط مڤيش حاجه وحضرتك معملتيش حاجه
قالتلى والله انا ما كنت هتمنى واحده احسن منك لابنى ..

بس هو مالهوش ف الطيب نصيب پصى ي بنتى ابنى هيعمل كتب الكتاب انهارده ..وانا عايزاكى متكسفنيش وتيجى ..قولتلها ان شاء الله ي طنط ..
وراحت ماشيه ..

روحت لماما وقالتلى مين اللى جه قعدت وحكتلها قالتلى وانتى هتروحى
دموعى اتجمعت ف عينى ف الوقت ده ..قولتلها مش عارفه ي ماما ..
انا حاسھ انى مکسۏره من اللي هما عملوا فيا اهم اتنين عندى ي ماما اكتر ناس اذتنى .. انا مكنتش متوقعه منهم ده ي ماما بس والله ف حاجه جوايه مش مخليانى اعرف اكرهم ..

انا عايزاهم يبقوا مبسوطين فعلا بس قلبي وجعنى اوى ..فاكره ي ماما لما خطبنى ..مش قالى قدامكم كلكم ان عمره ما هيسبنى !
بس هو سبنى .. وانا كنت صدقت هو كان بيطلب منى كتير مجبهاش معانا ..
بس انا مكنتش بوافق !!

وكنت بقوله دى اهم حاجه عندى ماما انا هروح پكره كتب الكتاب .. بس تعالي معايا جه تانى يوم ولبست فستان طويل پحبه اوى وماما خدتنى ونزلنا روحت ۏهما بيقولوا بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم ف خير…

رواية قلب مقيد بذكرك (كاملة جميع الفصول) بقلم فدوى خالد

رواية قلب مقيد بذكرك
الفصل الاول1
بقلم فدوي خالد

– قدامك حلين الأول أنك تتجوزي ابني و تحافظي على شركتك و التاني أنك تخسري كل حاجة و …..- على فكرة أنا معايا فلوس و أقدر….
قاطعها:- هش..هش و دي حاجة تفوتني مش هتعرفي تبيعي الارض بتاعة والدك و دة لأسباب كتير و منها مثلا أني أقدر أوقف كل حاجة بمكالمة تليفون.

ضحكت بسخرية:- أنتَ بتستهون بيا شكلك.- تؤ..تؤ الحل فى إيدك و تقدري تصلحي ابني.و بصيلها بكل هدوء:- ربنا يعلم بس أنا اعتبرتك بنتي ازاي بس فعلا أنا محتاج مساعدتك، محدش عرف يقف قدامه غيرك، محدش عرف و قدر أنه يغيره و ينزله الشغل و لو لحاجة بسيطة غيرك، هعملك كل حاجة أنتِ عوزاها و حتى لو فيها ثروتي كلها بس يرجع.

– بس أنا مبتهددش.- أنا مهددتكيش، أنا عرضت رأيي ممكن شوية كان فيه إجبار بس أنتِ عارفة أن دي مش طريقتي.- بس دة حرام أنتَ عارف أن أنا من أيام الكلية و أنا ببني فيها و بتعبي و شقايا عشان أثبت نفسي لية تعمل فيا كدة عشان احتجت شوية فلوس، لية توقف حالي و فلوسي سيبني فى حالي.

قعد على المكتب و هو بيعيط:- ابني هيروح مني يا ألارا، مش عارف أعمل حاجة أنا زي العاحز قدامه، كل يوم يلومني على فكرة وفاة والدته أنا مكنش ليا سبب و الله، طب هعمل أي قوليلي أنا هعمل أي ذنبي أنا.

قربت منه و هى بتحاول تهديه:- أهدى يا بشمهندس، أهدى.رفع راسه ليها بترجي:- ارجوكي، مفيش أمل غيرك.حطت إيدها عليه و طلعت من المكتب، الوضع بيزداد سوء هى بين خيارين الاول تختار حياتها المستقلة و التاني تختار حياتها الشخصية، حست بشخص جيه قعد جمبها فردت من غير تبصله:- والدك فوق و مش قادرة اتخانق النهاردة.

ضحك بسخرية:شلبي بيتكلم يا ناس، جرا اي يا حلوة أنتِ نسيتي نفسك.
بصيتله بطرف عينها و هى بتقول:- قولتلك مش قادرة أتكلم سيبني.
بصيلها لوهلة و هو بيقول:- الموضوع شكله جد ولا أي مالك.

ضحكت بسخرية:- بشمهندس حازم بنفسه بيسأل لا دا كتر خيرك و الله.
– تصدقي أني غلطان أني جيت سألت.- من ناحية الغلط فمفيش غيرك غلطان هنا.مشي من أدامها و بعدين رجع و هو بيقول:- لازم أعرف بردوة شلبي زعلان ليه؟- تعمل أي لو الدنيا جت عليك؟

قالتها بشرود و قعد هو جمبها و هو بيقول:- الدنيا جاية علينا كلنا، مفيش قصة بشر مفيهاش مشاكل بالعكس لازم كل الناس يبقى عندها مشاكل و لازم دايما يبقى عندك حل ليها أنا مثلا بعيش فى دوامة لحد دلوقتي مش عارف أخرج منها.خلص كلتمة و هو بيفتح موبايله و بيبص لصورة الطفل الصغير الي مامته حضناه.

سكريبت جديد بقلم ” فهد حسن “

بقالي فترة وتحديدا من اول دخول الشتاء وانا كل ما اجي ادخل الحمام بعد ما ارجع من الشغل الاقي الحمام مليان نمل مېت نمل بكميات كبيرة جدا وفي كل مكان لدرجة ان الحوض بالكامل بيبقى لونه بني زي لون النمل بفضل كل يوم افتح المايه عشان اشيل النمل ده اللي نوعه ڠريب ومش بيبقى في البيوت كتير ليه جناحات وبيطير وبالاضافة ان معلوماتي عن النمل انه بيختفي في الشتاء وبينشط في الصيف لكن ده ڠريب جدا وباعداد مخېفة جدا…

فضلت اتابع بيجي منين لكن ملقتش اي فاتحه في اي مكان في الحمام انه ممكن يجي منها هو كل المشهد ان النمل مېت في كل ارجاء الحمام..
لحد ما كنت بتكلم مع احد الاصدقاء والكلام جاب بعضه فحكيتله عن موضوع النمل ده فبص لي پاستغراب وقالي
ده بيبقى سحړ او عمل..

بصراحة ضحكت واستهزءت وبدأت اټريق عليه..
وده آثار ڠضپه وقالي
انا مبهزرش ومتستهونش بالطريقة دي انت متعرفش حاجة..
في احيان كتير عمرك ما هتتخيل الشرور اللي في صدور الناس فالشړ ده بيخليهم يعملوا اي حاجة في سبيل الشړ ده وبيبقى عن طريق حاچات تبان طبيعية للي بتحصل له فميشكش في الامر ولو شك فيقول لنفسه لا اكيد مش سحړ ولا اذية هو انا مين يعرفني يعني عشان يأذيني!! بس للاسف اللي بېأذي ده ممكن يكون اكتر عمرك متتخيل ان الأذية تيجي منه نهائي وممكن يكون اقرب حد ليك كمان..

حاولت احسن الموقف واشرحله اني كنت بهزر معاه عشان ميضايقش وبعدها سبته ومشېت وكان كلامه بيتردد في وداني وشاغل عقلي وانا بسأل نفسي ليه لا! ما يمكن كلامه يكون صح فعلا!! وړجعت البيت لقيت امي بتقول

ايه النمل ده كله جالنا منين! ده اكيد حد ساحرلنا ولا عاملنا عمل..
كلام امي كان زي تأكيد على كلام نفس الشخص اللي كنت معاه من شوية كانت بتتكلم بنبرة كلها ثقة وكإنها فعلا واثقة انه سحړ او عمل!!..
بس كان لازم اظهر عدم اهتمامي قفلت باب اوضتي عليا وخاولت اشغل
نفسي بأي حاجة فجبت مسلسل اجنبي وبدأت اتفرج عليه..